Jak ztratit kandidáta v rekordním čase

Z nedávného průzkumu společnosti Performia vyplynulo, že firmy stále nejvíc trápí nedostatek kvalitních kandidátů. V boji o kandidáty je tak možné velmi snadno prohrát třeba jen detailem. A že těch detailů u českých firem stále pozorujeme hodně. Jaké jsou ty nejčastější a co s nimi?

Illustration

1. Klišé a prázdné fráze v pracovním inzerátu

I přes možnosti, které v současnosti máme k tvorbě inzerátů (umělá inteligence, grafické programy či copywriteři a jiní profesionálové), stále vídáme texty v klasickém stylu „nabízíme/poptáváme“. A to nemluvím o opakujících se klišé, v nichž mnoho firem slibuje možnost kariérního růstu a skvělý kolektiv. Nabídek práce je opravdu hodně a je třeba se tedy odlišit již v této prvotní fázi výběrového řízení. Představte si to tak, že inzerát je taková „etiketa“ pozice.

2. Nedostatek informací o průběhu výběrového řízení

Každá firma má právo si určit, jak bude probíhat nábor nové posily. Někde se dopředu posílají dotazníky pro rozklíčování potenciálu a někde zase probíhá prvotní selekce na základě telefonického rozhovoru. Pak následují pohovory s personalistou, šéfem a někde ještě majitelem či kolegou ze zahraničí. V každém případě je dobré uchazeče dopředu informovat o tom, na co se mají připravit. Aby nebyli zaskočeni třeba tím, že jim bez předchozí informace rovnou zasíláte dotazníky nebo úkol ke zpracování. Když jdete třeba na nějakou společenskou událost, také oceníte, když víte, co vás tam čeká?

null

3. Vytváření tlaku na pohovoru

Pokud se budete chovat pohrdavě, arogantně nebo budete příkří, možná to vyvolá negativní atmosféru a uchazeče dostanete mimo komfortní zónu. Je ale dobré si uvědomit, že pohovor je pro mnohé už tak stresující záležitost. Navíc se jedná o modelovou situaci, kdy může být chování diametrálně odlišné od toho, co pak předvede uchazeč v praxi. Zároveň myslete na to, že kandidát neví, že se z vaší strany jedná o hru a může odcházet rozladěn. I když od vás pak dostane nabídku, nepřijme ji možná právě proto, že nechce za šéfa toho nerudného člověka, který se choval neprofesionálně. Existují sofistikovanější metody, jak odolnost každého uchazeče prověřit. Máme třeba dobré zkušenosti s osobnostními dotazníky a prověřením referencí u předešlých bývalých nadřízených.

Jak ztratit kandidáta v pěti krocích?

Chcete vědět, jaké jsou další dva kroky, kvůli kterým o kandidáty rychle přijdete? A zajímají vás detaily, co se v praxi českých firem děje a jak to zlepšit a nepřicházet o dobré lidi už v momentě náboru?

 

Poslechněte si epizodu podcastu O lidech s názvem „Jak ztratit kandidáta v pěti krocích“. Pustit si ji můžete na YouTube, Spotify, Google Podcasts a Apple podcasts.