Jiří Hlavatý: Jak funguje férová výrobní firma

Úspěch firmy je věcí vedení, řízení a oceňování lidí. Musíme si vážit jejich práce a nabízet jim pomoc, aby v práci byli spokojenější. Každá firma je navíc odrazem toho, kdo je její šéf. Šéf proto musí jít dobrým příkladem.

To je filozofie Jiřího Hlavatého, generálního ředitele a majitele textilní společnosti JUTA, která vyrábí obalové a další materiály pro stavební a průmyslové účely.

V čele firmy s 2 tisíci zaměstnanci, obratem ve výši 7 miliard korun ročně a vývozem do celého světa stojí Jiří Hlavatý již od roku 1989. V roce 2005 se stal jediným vlastníkem. V roce 2013 získal ocenění Podnikatel roku.

Jiří Hlavatý v HR tv. Foto: People Management Forum

O své zkušenosti s vedením společnosti a prací s lidmi vypráví v zajímavém rozhovoru pro HR tv, který byl natočen na konferenci HR Know How: Férovost, cesta k prosperitě pořádané 24. května 2017 v Praze společností People Management Forum.

Držet spolu v dobrém i zlém

V rozhovoru se například dozvíme, jak byli manažeři výrobních závodů nejprve překvapeni, když se jich Jiří Hlavatý začal ptát, co potřebují a jak jim může pomoci. Očekávali totiž kritiku. Rychle si ale na tuto otázku zvykli a naučili se předkládat své návrhy a požadavky.

Zájem starat se o zaměstnance získal Jiří Hlavatý přirozeně v průběhu své praxe. Sám v JUTĚ začínal v 70. letech jako řadový strojní inženýr. Jako manažer a později majitel a ředitel zažil i špatné časy, v současné době se však firmě daří skvěle. V dobrých i špatných časech nicméně hrál důležitou roli jeho pragmatický přístup k řízení lidí.

V roce 2009 jsme museli oslovit management, protože jsme neměli na mzdy v době krize. Nechtěli jsme si na ty mzdy půjčovat, tak jsme managementu navrhli, že budeme vyplácet pouze 60 procent platu a v případě, že v průběhu roku se to zlepší, tak to doplatíme,“ popisuje Jiří Hlavatý.

Minimálně 80 procent zaměstnanců pak za sníženou mzdu pracovalo celých 8-10 hodin denně. Byli loajální. Pouze 10-20 procent lidí pracovalo jen 5 hodin denně. Mzdy pak byly na konci roku doplaceny všem s výjimkou těch, kteří si přizpůsobili pracovní dobu 60 procentům platu.

Kvality uchazečů ukáže až praxe

Jiří Hlavatý se dodnes se snaží být přítomen každému pohovoru s novým zaměstnancem. Manažerům nedává příkazy, ale snaží se naslouchat jejich znalostem a názorům. Pracovníky v pokročilejším věku nenutí k odchodu. Bez zkušeností starších pracovníků firma podle něj nemůže prospívat.

Fluktuace ve firmě je nízká, většina lidí zůstává dlouhodobě. „Jestli je důvodem to, že se lidem ve firmě líbí a jsou spokojení s platem a nebo je to naopak, že jsem velice mírumilovný člověk, netlačím na ně, mají pohodlný život, po tom nepátrám,“ říká Jiří Hlavatý.

Uchazeče o zaměstnání posuzuje Jiří Hlavatý podle životopisu, náhodných otázek a signálů z jejich mluveného a neverbálního projevu.

Pokud body language a způsob mluvení charakterizuje toho člověka pozitivně na danou volnou pozici, tak ho přijmu s tím, že dostane smlouvu na dobu určitou – na šest měsíců. Je to v dnešní době lepší řešení, než dělat nějaké testy, hodnocení, ptát se, číst doporučující dopisy,“ vysvětluje Jiří Hlavatý.

Když se pracovník osvědčí, automaticky dostane nabídku smlouvy na dobu neurčitou. Uchazeči, kteří se nejprve tváří velmi sebevědomě, ale vyžadují hned smlouvu na jeden nebo dva roky, podle něho vůbec sebevědomí nejsou. Naopak se bojí, že by práci nezvládli, což už je varovný signál.

Důležitou radou je podle Hlavatého to, aby si každý hledal práci, která jej bude bavit. Když nebudeme spokojení v pracovním životě, jen těžko budeme spokojení v soukromém životě.

Pusťte si celý rozhovor:

-kk-

Články v sérii

Aktuální

Jiří Hlavatý v HR tv: Bez zkušeností starších pracovníků firma nemůže prospívat

Aktuální

Jiří Hlavatý: Jak funguje férová výrobní firma