Mileniálové – milovat, či nenávidět?

Jako mileniálové, neboli generace Y, jsou označováni lidé narození mezi lety 1980 a 2000. S tímto názvem se pojí velké množství stereotypů. Mileniálové bývají považováni za líné, nezvladatelné, nerespektující autority a podobně. Je na těchto předsudcích něco pravdivého? A jak se s nástupem nové generace vypořádat?

Ilustrační snímek

Nový typ zaměstnance

Musíme připustit, že mileniálové se během několika let stanou nejpočetnější skupinou lidí v produktivním věku. I proto je v současnosti velký tlak na rozpoznání mechanismů, které ovlivňují jejich chování a myšlení, zejména pak v pracovním procesu. Na rozdíl od předešlé generace X (v současnosti lidé ve věku kolem 50 let) se mění jejich požadavky i žebříček hodnot.

Svým vstupem na pracovní trh začali mileniálové bourat dosud zaběhnuté modely a představy o pracovních návycích –nové technologie, smartphony, tablety a samozřejmě sociální sítě. To jim dalo velké množství svobody, kterou nyní vyžadují i při své práci. Na druhou stranu se s tím pojí tlak na neustálou prezentaci úspěchů, což na ně klade velké nároky.

Střet generací nebo cílů?

Jako největší potíž se ukazuje fakt, že většina zaměstnavatelů ve vedoucích pozicích pochází z generace X a jejich podřízení z generace Y. Dochází tedy ke střetu dvou odlišně smýšlejících skupin.

Scott Hess, viceprezident firmy TRU, která se zabývá výzkumem mládeže, vystoupil v rámci TED Talks s přednáškou nazvanou Mileniálové: Kdo jsou a proč je nenávidíme. Mimo jiné prezentuje výsledky výzkumu, z nichž usuzuje, že jedním z podstatných rozdílů mezi oběma generacemi je nové vývojové stádium, které se vyskytuje právě u mileniálů. V psychologii je toto období označováno jako vynořující se dospělost.

Zatímco kolem 70 % příslušníků generace X po dokončení školy nastoupilo do práce a stali se tak finančně nezávislými, oženili/vdaly se a měli děti, v dnešní době těchto milníků dosahuje mezi 20. a 30. rokem života pouhých 13 % mileniálů. Jejich cíle se tedy významně liší a možná právě kvůli tomu dochází ke konfliktům a nedorozuměním.

5 základních tipů jak na ně

Mnoho výzkumů se v posledních letech soustředilo na to, co mileniálové očekávají od pracovní pozice a potencionálního zaměstnavatele. Mezi požadavky, které se nejvíce opakují, patří:

  • smysluplnost práce,
  • jasné pokyny a podpora,
  • odpovědnost za svěřenou práci,
  • zpětná vazba,
  • flexibilita.

Co z toho vyplývá pro zaměstnavatele? Mileniálové touží být součástí něčeho většího. Pokud získají pocit, že jejich práce má smysl, budou ji vykonávat rádi a dobře. Potřebují se pohybovat v zajímavém prostředí, které pro ně bude výzvou. Zároveň však chtějí mít jistotu, že se mohou spolehnout na své nadřízené. To ale neznamená, že chtějí mít celou dobou za zády šéfa, který sleduje každý jejich krok. Naopak je důležité jim dát pocit zodpovědnosti a moci.

Svět moderních technologií je také světem velmi rychlé zpětné vazby. A tu také očekávají od svých nadřízených. Jsou schopni přijmout kritickou zpětnou vazbu, pokud věří, že je posune dál. Mileniálové mají čím dál tím vyšší vzdělání a jsou si velmi dobře vědomi svých schopností. Nemotivují je pouze peníze, které dostanou za odvedenou práci. Mnohem více je zajímají další benefity, které jim zaměstnavatel nabízí. S tím souvisí i požadavek na možnost profesního i osobního růstu, školení, vzdělávacích seminářů a dalších příležitostí k rozvoji.

Velkou změnou oproti generaci X je postoj k tzv. work-life balance. Mileniálové chtějí svůj soukromý a pracovní život udržovat v rovnováze. Proto se na horní příčky jejich hodnot dostává flexibilita práce. Mladí lidé velmi ocení, pokud jim je zaměstnavatel ochoten nabídnout nepravidelnou pracovní dobu, možnost pracovat z domova či využívat sick-days. Touha dosáhnout co největšího kariérního růstu se dostává do pozadí a na její místo nastupuje celková životní spokojenost.

Jeden za všechny a všichni za změnu

Ačkoliv se to některým zaměstnavatelům nemusí úplně líbit, s nastupující generací je třeba měnit stávající podmínky. Velké množství firem má snahu na tuto skutečnost reagovat a snaží se přizpůsobit novým požadavkům. Kladou důraz na prezentaci společnosti na sociálních sítích, pracovní prostředí se stává otevřenějším a přátelštějším.

Chcete-li nalákat mladé a schopné zaměstnance do svých řad, nebojte se dělat změny. Dejte jim prostor, buďte jim vzorem a oni se vám odvděčí tvrdou prací. Dáte-li jim dobrý důvod, za svou značku budou ochotni bojovat, co jim síly stačí.