Praktický průvodce AI v HR (1/3): Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Ke konci minulého roku si všichni dělali digitální avatary a rozplývali jsme se nad digitálním uměním z aplikací Midjourney, DALL-E nebo Stable Diffusion. Teď se zase nemluví téměř o ničem jiném než o ChatGPT a jak tuto technologii umělé inteligence (také AI - Artificial Intelligence) využívat v praxi. Celá tématika má mnohem širší kontext a v tomto článku vám ukážu praktický vhled, jak již dnes můžete díky těmto technologiím zautomatizovat mnoho úkonů ve vašem náborovém procesu či v employer brandingu.

Praktický průvodce AI v HR - 1

Abychom si mohli udělat nějakou základní strukturu nad těmito novými AI technologiemi, můžeme je rozdělit podle formátu jejich inputu a outputu.

  • Text-to-Image (text na obrázek): Midjourney, DALL-E, Stable Diffusion, Imagen
  • Text-to-Text (text na text): OpenAI ChatGPT-3 (ChatGPT), Google LaMDA, Jasper, Copy.ai, Texta.ai
  • Text-to-Video (text na video): Synthesia, Scena
  • Text-to-Audio (text na audio): Descript, Play.ht, Murf
  • Text-to-Code (text na zdrojový kód): Github Copilot
  • Audio-to-Text (audio na text): Descript, Transkriptor, Whisper
  • Audio-to-Audio (audio na audio): Krisp, Voice.ai, Voicemod

Je toho více jako například generování 3D modelů, NFT nebo zdrojového kódu, ale toto můžeme brát jako základ. Nejzajímavějších výsledků pak docílíme tím, že zkombinujeme více z těchto technologií do jednoho workflow.

Proč se najednou mluví tolik o AI?

Důvodem je především to, že společnost OpenAI vydala aplikaci ChatGPT, ke které může snadno přistoupit kdokoliv. Také se do ní zaregistrovalo 1 milion uživatelů na 5 dní, což je současný rekord mezi aplikacemi jako TikTok, Spotify, Facebook, Netflix, atp. Díky tomu je aktuální narativ pro veřejnost je ten, že AI se rovná ChatGPT.

Tato technologie je tu mnohem déle, ale bylo možné k ní přistupovat pouze přes API, takže to bylo spíše pro odborníky a nadšence. ChatGPT je jazykový model založený na paperu “Attention Is All You Need” již z roku 2017, který využívá samoučící umělou neuronovou síť o 165 miliardách parametrů (GPT-4 se v tomto posune na neuvěřitelných 100 bilionů parametrů). Podobný model pak vyvíjí např. Google pod názvem LaMDA.

Které části náborového procesu jdou nahradit umělou inteligencí?

Pojďme to zkusit v praxi. Každý z vás se může do ChatGPT zaregistrovat a zatím používat zdarma. Verze zdarma však bývá někdy přetížená. Pokud byste chtěli využívat GPT bez omezení, je výhodné využívat tzv. OpenAI Playground, který si napojíte na platební kartu a platíte v zásadě za počet vygenerovaných znaků. Cena je zatím zanedbatelná.

Vytvoření recruitment strategie

Představte si, že obsazujete pozici Security Analyst a vůbec netušíte, jaká by měla být náborová strategie na tuto pozici. Pojďme se zeptat.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Skvěle. Pokud se vám zdají výsledky příliš obecné, musíte umělé inteligenci říct, aby se více snažila a dala vám méně tradiční výsledky.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Je potřeba chápat to, že tato AI využívá dat a informací z internetu, které ale z velké části vytvořili lidé a jejich výsledky statisticky jsou spíše průměrné fádně řečeno.

Dále si všimněte, že v rámci této konverzace si umělá inteligence drží kontext. Nemusíte už znovu psát, že mluvíte o pozici Security Analyst - AI si to již pamatuje.

Vytvoření Boolean příkazů pro LinkedIn nebo Google

Pojďme si nechat vygenerovat klíčová slova na tuto pozici a rovnou i celé příkazy pro sourcing na různých platformách.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Zeptejme se na synonyma k pozici Security Analyst a rovnou si nechme vytvořit vyhledávací příkazy v anglickém i českém jazyce.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Mapování trhu pro recruitment

Jedno ze současných omezení GPT-3 je, že obsahuje data do roku 2021. To by nám tady ale nemuselo vadit.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Vytvoření otázek k pohovoru

Nechat si vytvořit sadu otázek k pohovoru je záležitostí na minutu.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Pokud chcete otázek více. Řekněte ”jí/mu” to. Pokud chcete otevřené otázky nebo otázky na behaviorální způsob pohovoru. Opět ”jí/mu” to prostě řekněte. Chcete otázky v nějakém formátu jako HTML nebo s římskými číslicemi. Odpověď už znáte…

Vytvoření GDPR souhlasu

No comment: )

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Komunikace s kandidáty

Velmi silným nástrojem je GPT pro komunikaci s kandidáty. Od LinkedIn pozvánek, přes e-mailové followupy až po “zamítačky” kandidátů.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Řekněme si upřímně, zpětná vazba kandidátovi je důležitá, ale kolikrát dáváte více kreativy a invence do zamítací zprávy v psané podobě než je tento příklad.

Co můžete nahradit umělou inteligencí v oblasti HR marketingu a employer brandingu?

Předpokládalo se, že umělá inteligence nemůže nahradit dovednosti lidského kapitálu jako např. kreativita či programování. Opak se však stal pravdou, což jsme viděli již s příchodem text-to-image technologií jako Midjourney, DALL-E, atp. (na které se podíváme v dalším dílu).

Tvorba LinkedIn příspěvků

Nemáte zrovna nápady nebo chuť na vytvoření LinkedIn postu? Nevadí, nechte si ho vytvořit.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Ptát se můžeme v jakémkoliv jazyce. Někdy dávám přednost angličtině, protože v ní jsou některé výrazy jasnější, i když si nechám výstup udělat v jazyce českém.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Tvorba employer branding kampaní

Můžeme se rovnou nechat inspirovat recruitment kampaněmi, které se v minulosti staly virálními.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Tvorba pracovního inzerátu

Jako vstup jsme ChatGPT poskytli pouze název pozice, takže nemůžeme čekat zázraky. Každopádně výstup může sloužit jako šablona, kterou můžeme již jen doupravit.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Někdy se ChatGPT takto zastaví, protože výstup je již moc dlouhý. Řekneme, ať pokračuje.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Tvorba nadpisů nebo názvů videí pro Youtube, TikTok, aj.

Zatím jsme dávali jako vstup většinou pouze název pozice Security Analyst. Vstupem mohou být například i klíčová slova pozice (viz následující příklad). Ale také celý popis pracovní pozice, kterou již máte a prostě ji do chatu vložíte. Můžete si ji pak nechat sumarizovat, vysvětlit, pokud ji nerozumíte nebo si nechat vytáhnout důležitá klíčová slova.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Takto může vypadat zadání v placené verzi OpenAI Playground.

Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

V tomto dílu jsem se věnoval prakticky pouze technologii GPT a to ještě spíše základům. V dalších dílech vám ukážu, jak nepoužívat GPT pouze s tohoto základního rozhraní, ale například pomocí pluginů do vašeho prohlížeče. Budete moci např. zadávat příkazy hlasem místo psaním. Nebo si nasimulujeme diskusi s hiring manažerem, který má přehnaná očekávání na pozici.

Hlavně ukáži celý další segment technologii Text-to-Image jako Midjourney, Stable Diffusion či DALL-E a propojení na GPT.

Odhalím také zásadní AI nástroje, kterými si například necháte připravit unikátní blogový příspěvek. Vytvoříte video avatar (nebo rovnou svoji kopii), který bude posílat vašim kandidátům personifikované video zprávy. Nebo jak si dělat automatické poznámky z pohovoru, aniž byste si sami cokoliv poznamenali.

A pamatujte. Dobrá zpráva je, že samotná umělá inteligence vás ještě nenahradí. Ta špatná, že člověk, který ji používá již ano.

 

Články v sérii

Aktuální

Praktický průvodce AI v HR (1/3): Nahrazujeme personalisty a HR marketéry s ChatGPT

Aktuální

Praktický průvodce AI v HR (2/3): Nejlepší pluginy a nástroje založené na umělé inteligenci

Aktuální

Praktický průvodce AI v HR (3/3): Vytváříme komplexní scénáře a také mluvící avatar