Dnes jsme všichni žáci aneb jak využít krizi k posílení své konkurenceschopnosti na trhu práce

Už máte také plné zuby, když vám někdo řekne, že to, co se děje, je ve skutečnosti požehnání – pro přírodu, pro nás, pro naše vztahy a tak dál? Měsíc v nouzovém stavu a podobné růžové hlášky by mohly komukoliv lézt na nervy. Což je důvod, proč dnešní článek ze série Chytrá práce z domova začnu trochu osobně, poněvadž tento měsíc je pro mě velmi důležitým a symbolickým milníkem v mé kariéře.

Cristina Muntean

Přesně před deseti lety, na začátku dubna 2010 mě jaro našlo v redakci. Byla jsem novinářkou, konkrétně zástupkyně šéfredaktora časopisu Czech Business Weekly, jediného anglicky psaného ekonomického časopisu v České republice. Novinařinu jsem milovala; práce mě prostě bavila a já jsem byla šťastná, že můžu dělat to, co miluji, i v cizí zemi. Jenže náš časopis byl ve špatném stavu. Ekonomická krize nás zastihla s dluhem; v roce 2009 navíc reklama skoro vyschla.

Proto se náš majitel rozhodl s námi něco udělat. Bohužel na trhu nebyl nikdo, kdo by nás chtěl koupit. Což byl důvod, proč mi na konci dubna 2010 volal šéf, že se o nás rozhodlo. Časopis bude uzavřen a my budeme propouštěni. Na rozloučenou jsme dostali jeden měsíc odstupného. Od června musel pak každý z nás dělat něco jiného, aby uživil sebe i svoji rodinu.

Co jsem udělala já? První týden jsem spala. Hlava mi to nějak vůbec nebrala, že mám za sebou nejen svoji práci, ale i novinářskou kariérolu (bylo jasné, že v českých médiích se nemohu uplatňit se svou nedostačující češtinou). Pak jsem se zvedla. Řekla jsem si, že to zkusím jinak.

Sebrala jsem veškerou odvahu a šla poprosit svého trenéra tae-bo, Pavla Trumpeše, o půjčku v hodnotě 200 000 Kč. Tento kapitál byl tehdy nutný k založení společnosti s ručeným omezením. Začala jsem také kontaktovat všechny své bývalé mediální kontakty a říkat jim, že nabízím mediální tréninky. Ze všech mi telefon brala asi desetina lidí. Díky nim jsem ale mohla začít a jsem jim vděčná dodnes, protože bez nich bych to tehdy nedala.

Rychlý skok dopředu. Je duben 2020 a já mám za sebou deset let podnikání, víc než tisíc firemních školení a mnoho tisíc manažerů, podnikatelů a dalších lidí, kteří mi prošli rukama. Školím nejen mediální komunikaci, ale i další strategické komunikační dovednosti, emoční inteligenci a leadership. Na rozdíl od zranitelné holčičky, kterou jsem byla před 10 lety, se cítím solidně a zrale (a tak i vypadám). Ten vnitřní prožitek je úplně něco jiného. A nic by z toho nebylo, kdyby nepřišla krize z dubna roku 2010.

To je důvod, proč najednou stranu nesnáším, když někdo mluví o krizi v růžových barvách.  Vím totiž, co je ztráta a jak bolí. Na druhou stranu ale také vím, že každá krize skutečně přináší nové, nečekané příležitosti pro každého z nás. A o tomto bude náš dnešní článek.

KAPITOLA V: OSOBNÍ ROZVOJ A RŮST

Ještě loni bylo ve firmách patrné, že se něco musí změnit. V důsledku digitalizace, automatizace, robotizace a nasazení umělé inteligence bylo jasné, že mnoho pracovních pozic se mění a že lidé potřebují nové dovednosti, aby se mohli přizpůsobit novým požadavkům svých zaměstnavatelů. Tomu se říká reskilling (osvojení nových dovedností) a nebo upskilling (posílení stávajících dovedností). Pokud tyto dva pojmy byly do února 2020 trendy jen v odborné HR komunitě, v dnešní době je naprosto jasné, že aktualizace dovedností se týká každého z nás.

Když se dívám na sebe, za poslední měsíc jsem se naučila o sobě, o svém počítači, o možnostech facilitace workshopů na dálku nebo o svých klientech víc než za posledních pár let dohromady. Proto si myslím, že dnes jsme úplně všichni v pozici žáka: abychom mohli pokračovat dál, potřebujeme se naučit nové věci. Zde je pro vás pár doporučení, jak využít toto mimořádné období k posílení sebe, své kariéry a svého růstu do budoucna.

1. Sebe-koučink: Jak bude vypadat vaše kariéra za pět let?

Zkuste si najít na sebe 30 minut v klidu. Zavřete oči; párkrát ze zhluboka nadechněte. Přemýšlejte, jak byste si přáli, aby vypadala vaše kariéra za pět let. Co přesně za těch pět let děláte? Jak se přitom cítíte? O čem přemýšlíte? Jací lidé vás obklopují? V jakém prostředí pracujete? Co je tam slyšet, jak to tam voní? Co tam všechno je a co tam není? Komu přesně slouží vaše práce a jak? Komu uděláte radost výsledkem vaší práce? A tak dál.

Až skončíte s meditací, napište si na papír vše, co vás přitom napadlo. Pak se zamyslete, co potřebujete udělat k tomu, aby se vaše vize zhmotnila. Jaké dovednosti budete k tomu potřebovat? Co by se muselo stát, abyste si tyto dovednosti osvojili? Jaký by mohl být k tomu váš první krok? A druhý? A třetí? A do kdy to vše uděláte?

2. Sledujte ty, kteří už jsou tam, kde chcete být zítra vy

V současné době otevřelo mnoho prestižních institucí – včetně univerzit, zpravodajských portálů a mezinárodních lektorů své archivy. Všechny pohání dobrá vůle vůči lidem, kteří musí být doma v důsledku epidemie.

Proto vám doporučuji identifikovat lidi, kteří vás inspirují a u kterých byste se chtěli něco naučit. Tyto lidi pak můžete začít sledovat – třeba formou odebrání jejího newsletteru nebo na LinkedIn. Díky tomu budete mít nepřetržitý přehled jejich novinek, včetně speciálních nabídek. A díky tomu se vám může naskytnout jedinečná příležitost čerpat z jejich znalostí zadarmo nebo za velmi dobré peníze.

3. Shromážděte informace, e-knihy, články, podcasty a video-školení

Protože těch lidí a institucí, které vás inspirují, je hodně, doporučuji vám udělat si v počítači jeden soubor s názvem Můj rozvoj. Připravte si pak seznam kompetencí, ve kterých se chcete rozvinout (na příklad: 1.  Vedenío porad, 2. Delegování, 3. Komunikace s náročnými lidmi apod.). Všechny kompetence seřaďte v souboru podle důležitosti.

Do každého podsouboru pak uložte ty nejcennější zdroje, které vám padly do ruky: knihy, e-knihy, případové studie, podcasty, videa a podobně. Nemusíte všechno vstřebat hned; dlouhodobě se vám to ale mimořádně vyplatí.

4. Vyhledávejte odborníky na kariérní poradenství

Pokud už máte pocit, že se v tom, co je důležité a co potřebujete, nedokážete orientovat, vyhledávejte podporu odborníka. Mluvte o tom, co je pro vás důležité, s lidmi z HR vaší firmy nebo vyhledávejte externí podporu na volném trhu.

Když se bavíte s kariérním poradcem, to vůbec neznamená, že chcete opustit svoji firmu. Ba naopak - díky tomu, že investujete do sebe, investujete zároveň do své firmy, které pak propůjčujete své kompetence a posilujete pravděpodobnost, že vaše firma o vás bude stát nejen během krize, ale i v budoucnu.

5. Řekněte si o mentoring

Nikdo nemusí být sám na to, čím procházíme. Proto se ptejte v HR, zda náhodou vaše firma nenabízí mentoring programy. Pokud ne, podívejte se na volný trh. Je tam spousta efektivních mentoring programů, které jsou poskytovány účastníkům zadarmo nebo za velmi málo peněz (sama mentoruji dobrovolně ve čtyřech takových programech).

Role mentora není v tom říci vám, co máte dělat. Nejdůležitější role mentora je ukázat vám, že to zvládnete a jak proměnit to, čím procházíte, na zdroj pro sebe, svoji kariéru a svoji budoucnost.

Nejdůležitější ale je: nezapomeňte na sebe. Nečekejte, až vám někdo řekne, co dělat, jak se máte rozvíjet a jak má vaše kariéra vypadat za pár let. Nejdůležitější je vaše vize – tu, kterou jste si představili během prvního cvičení. K jejímu naplnění jednejte právě teď, kdy je na trhu hromada kvalitních a dostupných zdrojů, ze kterých můžete čerpat z pohodlí domova. J

to jedinečná příležitost, která se nebude opakovat. Díky tomu můžete posílit sebe a svoji konkurenceschopnost na trhu práce. Užijte si ji naplno – k vašemu dobru a pro vaši bezpečnější budoucnost.

V dalším, posledním článku této série budeme mluvit o:

  1. LEADERSHIP: Jak namotivovat lidi pracující na dálku nebo z domova a jak se stát skutečným lídrem vzdálené komunikace.

Zapomněli jsme na něco pro vás důležitého? Pokud ano, napište nám své poznámky a komentáře pod tímto článkem. Těšíme se na vaše reakce, příběhy a zkušenosti a přejeme všem hodně zdraví a pevné nervy nejen při práci z domova.

 

Cristina Muntean (www.cristinamuntean.cz) je poradkyně, lektorka, mentorka a koučka v oblasti strategické komunikace, budování osobní značky a rozvoje emoční inteligence pro leadership. Bývalá novinářka, založila v roce 2010 v Praze svoji komunikační a trenérskou agenturu Media Education CEE. Cristina je certifikovaná lektorka Enneagramu, komplexní a dynamický systém rozvoje lidských osobností a emoční inteligence, a lektorka systemických konstelací v organizacích. Je také členkou rady Mezinárodní Asociace Systemických Konstelací, v rámci které je zodpovědná za vzdálenou komunikaci rady a členů asociace. Cristina vede pravidelně firemní školení, mentoruje a koučuje v češtině, angličtině, francouzštině a v rumunštině, jejím mateřským jazykem. Kontaktovat ji můžete na cm@mediaed.cz nebo na telefonní číslo +420 776 574 925.

Články v sérii

Aktuální

Pes štěká, dítě řve… a já mám pracovat z domova?

Aktuální

Práce z domova: udělejte z dětí náčelníky ranního čaje a odpolední svačiny

Aktuální

Sebedisciplína při práci z domova: nemáte náhodou v garáži Teslu, o které ani nevíte?

Aktuální

Devět tváří stresu aneb jak si nedělat z práce z domova zbytečné peklo

Aktuální

Ohleduplnost – to je, oč tu běží aneb devět druhů empatie, které nám pomůžou přežit karanténu

Aktuální

Dnes jsme všichni žáci aneb jak využít krizi k posílení své konkurenceschopnosti na trhu práce

Aktuální

Jak proměnit virtuální porady na příležitosti k budování týmu: 13 rad pro efektivní lídry

Aktuální

Král je nahý. Co s tím dál, aneb hybridní leadership v době nového normálu