Důvěra je v práci důležitá pro 9 z 10 lidí, současné krize ji oslabují

Důvěra v nadřízeného je důležitá pro 90 % zaměstnanců. Pro 9 z 10 lidí je také podstatné, aby jejich nadřízený důvěřoval jim. V posledních složitých letech prochází ale důvěra ve firmách velkým testem. A zaměstnanci pociťují spíše její pokles, obzvlášť to platí pro zkušenější lidi nad 50 let. Na spokojenost zaměstnanců přitom může mít větší vliv než výše platu. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1000 respondenty z tuzemských firem.

Stéphane Nicoletti: S benefity není spokojeno téměř 40 % zaměstnanců.

Pro každý funkční a stabilní vztah platí, že důvěra je jeho základním pilířem. Platí to i pro vztah pracovní, u něhož tvoří vzájemná důvěra mezi šéfem a kolegy jedinečný tmel, který se zásadně a nezastupitelně podílí na lepších výsledcích firmy, motivaci, atmosféře i soudržnosti týmu.

Pro důvěru hovoří i pádné obchodní argumenty a výzkumy. Podle studie Dublin University Business School má 10% nárůst důvěry na spokojenost zaměstnanců stejný dopad jako 36% zvýšení platu. Uplynulé dva roky byly časem, který firmy s home office nebo hybridním provozem obnažil a prověřil kvalitu stylu práce, řízení, včetně hloubky důvěry mezi šéfy a jejich týmy.

Pozor na zkušené zaměstnance

Výsledky Barometru zaměstnanců ukazují, že část firem a zaměstnanců covidová zkouška po stránce důvěry posílila. Zejména mladí zaměstnanci cítí, že jejich důvěra v nadřízeného vlivem některé z posledních krizí vzrostla. Zdaleka ne všude a všichni ale v covidové zkoušce důvěry obstáli.

Více zaměstnanců v reakci na covidovou či jinou z nedávných či současných krizí cítí spíš pokles důvěry. Celkově vnímá pokles důvěry v nadřízeného 16 % lidí. Nejsilněji tento efekt vnímají zaměstnanci nad 50 let, kde pokles důvěry v šéfa cítí pětina zaměstnanců.

Přijít tomu na kloub

Jedním ze zásadních problémů, na který firmy v souvislosti s důvěrou narážejí, je neschopnost zjistit v podmínkách hybridní práce, jaká atmosféra ve firmě vlastně panuje. Začínající problém s důvěrou ve firmě lze totiž snadno přehlédnout.

„Kromě práce manažerů na vytváření důvěry v týmu je také důležité, aby vedení a zejména personální oddělení pravidelně důvěru měřilo. A to nejen při ročních pohovorech, ale i v průběhu roku prostřednictvím miniprůzkumů a anket, aby odhalilo slabé signály. Pozdní odhalení ztráty důvěry na jedné či druhé straně může totiž znamenat, že pracovní vztah už je poškozen nenávratně,“ popisuje Nicoletti.

Obzvlášť s nárůstem hybridní práce stoupá proto obliba nových digitálních nástrojů, díky kterým lze ke zjištění aktuální nálady ve firmě jednoduše zrealizovat třeba bleskový anonymní online průzkum. Prospěšné můžou být i nové možnosti komunikace mezi nadřízeným a jeho týmem. V rámci naší platformy Můj Up patří mezi nejoblíbenější moduly možnost zeptat se online zaměstnavatele prakticky na cokoliv. Podobné funkce mohou usnadnit otevírání nepříjemných témat, která důvěru ovlivňují.

Motivace v ohrožení

Pokud firma naopak na důvěru rezignuje, důsledky bývají nepříjemné. Důvěra totiž úzce souvisí i s pracovní motivací. Například loňský Barometr ukázal, že pro udržení motivace je podle zaměstnanců vedle materiálního zabezpečení nezbytný také osobní přístup nadřízených a právě důvěra ve firmě. Nezbytnou podmínkou pro zachování motivace je pro 84 % zaměstnanců.