HR manažeři jsou mrtví. Jací budou personalisté budoucnosti?

V květnu se v Praze uskutečnila konference Moderní trendy HR 2022. Pořádala ji společnost Performia a zazněl na ní přelomový koncept, který je možnou budoucností světa lidských zdrojů a personalistiky. Ze Švédska jej přijel představit mezinárodně uznávaný odborník na budování týmů, výběr a hodnocení zaměstnanců Mårten Runow. Jeho vystoupení doplnilo pět osobností z praxe českých firem. Podle ohlasů účastníků konference je pravděpodobné, že personální oddělení ve firmách začne postupně nabývat mnohem širšího rozměru.

Konference Performia 2022

„Kromě toho, že někdo, komu dnes říkáme personalista nebo HR manažer, musí hlavně umět vybrat skvělé produktivní lidi, by měl mít ještě další zásadní schopnosti a role, na které se dnes v mnoha firmách zapomíná. Námi nově pojmenovaný manažer pro produktivitu personálu (angl. Personnel Productivity Manager = PPM™) by kromě náboru měl navíc znát a dobře chápat dalších 20 oblastí, které pod PPM* patří a které dohromady tvoří celek pro úspěšné firmy v budoucnu nenahraditelný,“ popisuje Mårten Runow.

Pokud jste tím, kdo k vám do firmy nabírá nováčky, určitě jste se už také setkali s tím, že jste přijali někoho, kdo vypadal slibně, dosadili jste ho do příslušného týmu a najednou to nějak nedopadlo. Začal dělat chyby, nepřinášel výsledky, které jste od něj očekávali, nesedl si s kolegy. Ať už to bylo cokoli, nejspíš jste na to už jako ten, kdo lidi „jen nabírá“, neměli velký vliv. A to je podle Mårtena Runowa, zakladatele společnosti Performia International, špatně.

Koncept PPM ukazuje, že pouhý nábor a administrativa nestačí. Jde o přímou spolupráci s vedením, dohlížení na správné zaškolení, nastavení statistik, komunikaci o cílech a hotových výsledcích nováčka nebo třeba správné pochopení, do které části struktury firmy patří a na koho má směrovat své požadavky. To všechno souvisí s lidmi a to všechno by s nimi PPM měl umět zvládat.

Personalisté a jejich pověst

Pozice personalisty nebo chcete-li HR manažera, má dnes bohužel velmi často mezi lidmi špatnou pověst. Děje se to často proto, že v oblasti výběru a hodnocení zaměstnanců pořád ještě chybí funkční know-how, které zajistí, že lidé přijatí do firmy jsou opravdu produktivní, zaměření na práci a výsledek a chtějí svou práci někam posouvat. Takto sestavený tým pro mnoho lidí stále patří do kategorie „vysněná práce“,“ komentuje Lucie Spáčilová, ředitelka české Performie.

Performia

Lucie Spáčilová (Performia) a Zuzana Dvořáková z firmy DYTRON EUROPE s.r.o.

Rozpoznat, kdo firmu opravdu brzdí, patří také k důležitým schopnostem manažera pro produktivitu personálu, který mimochodem nutně nemusí pocházet z personálního oddělení. O tom ví své jedna z vystupujících na konferenci Zuzana Dvořáková, spolumajitelka a personalistka ze společnosti DYTRON EUROPE s.r.o. „Dělal, že je nepostradatelný a že nikdo jiný nezvládne dělat to, co on. Dělal spoustu věcí za ostatní, takže to potom vypadalo, že by to bez něho vůbec nefungovalo,“ popisuje „brzdiče“, který jim ve firmě nadělal spoustu problémů, Zuzana Dvořáková.

Možná jste i vy sami PPM

„Jsem jedna z prvních, kdo měl šanci obsadit nově koncipovanou pozici PPM před jejím zveřejněním na konferenci. Ve chvíli nástupu nováčka na pozici PPM jsem onemocněla a tři týdny jsem nepřišla do práce. Filip nelenil, a i když zatím nevěděl přesně, jak na to, hned se pustil do vstupních pohovorů a testování zájemců. A já jenom koukala. On to bere tak, že prostě jen začal dělat to, proč byl přijatý. Já to beru jako něco výjimečného a jsem ráda, že právě on je na pozici PPM,“ vypráví o živém důkazu toho, že koncept manažera pro produktivitu zaměstnanců bude fungovat, Jana Jáčová, majitelka a ředitelka společnosti UOL účetnictví s.r.o., další z těch, kdo se svým příkladem z praxe vystoupil na konferenci.

Konference Moderní trendy HR 2022

Možná si teď říkáte. A co teď? To mám teď všechno změnit, předělat a učit se nové věci? Prozkoumat, jaké další oblasti by PPM měl umět, je rozhodně rozumné, nicméně je dost možné, že třeba už někým takovým jste, jen tomu říkáte jiným názvem. Pokud vás zajímají výsledky vašich lidí, začlenění do týmu, směrnice a postupy a to, jak se lidé v práci a v týmech cítí, možná už jste na cestě k tomu mít takový koncept ve firmě plně zavedený.

“Mám soukromou radost, že PPM už vlastně druhým rokem jsem a že jsem si jeho vytvoření prosadila už v loňském roce. Jen ta pozice ještě neměla název. Dávalo mi to smysl už tenkrát a letošní konference od Performie naší správnou cestu jen potvrdila. Pokud budou pod kontrolou všechny oblasti PPM, je téměř jisté, že firma musí prosperovat!“ hodnotí nový koncept jedna z účastnic konference Ilona Ptáčníková, personální manažerka ze společnosti VIS IT, s.r.o.

Pokud si nejste úplně jisti, do čeho se pustit dřív, nebo zda máte své personální oddělení nastavené správně, sledujte společnost Performia, k novému konceptu brzy vydá nový díl podcastu „O lidech“ a další články, rozhovory a informace. Zároveň už teď máte možnost zjistit, jak jste na tom na cestě k PPM a do čeho byste se měli zrovna teď pustit, abyste jej měli ve firmě kompletní a funkční. Stačí se o to přihlásit na jejich stránkách. Budoucnost funkčního HR je zřejmá, je jen otázka, kdo se do ní pustí dříve a bude mít náskok.

* PPM (čtěte „pí pí em“) – anglická zkratka pro Personnel Producitivity Manager (případně Personnel Productivity Management), v českém překladu jde o pozici nazvanou manažer pro produktivitu personálu (případně management produktivity personálu), autorem tohoto pojmu je společnost Performia