Jak využít váš vzhled a uspět u účastníků workshopů či prezentací

Na každého z účastníků vašich seminářů působí vnější vlivy. Od samého začátku jsou vnímaví a pomocí smyslů přímo „skenují“ své okolí v místnosti. Ve velké většině případů právě jejich vnímání, pocity vyvolané tím, co vidí, slyší nebo cítí, vytváří jejich náladu, formuje jejich přesvědčení a názor na váš kurz.

Daniel Šmíd

Jejich vizuální vnímání vaší osoby, tedy vše, co na vás vidí, ovlivňuje jejich myšlenky, vytváří posudky a představy o člověku, se kterým budou trávit čas v průběhu několika hodin a od kterého očekávají, že je někam posune, podpoří je nebo se něco nového naučí.

Ať chcete či ne, každého nejdříve „hodnotíte“ svým pohledem. Pomocí očí jej vnímáte velmi rychle, na relativně velkou vzdálenost a váš mozek vám již v prvních vteřinách vytvoří první stopy budoucího názoru. Na první pohled vnímáte siluetu, rytmus pohybu a výraz tváře. Potom si všimnete několika málo detailů, které váš první dojem dotvoří. To celé za 2-4 vteřiny. A nyní opačně. To stejné se děje směrem k vám, podobně to dělají vaši posluchači. Váš vytvořený první dojem rozhoduje, jaký vztah se vám podaří navázat.

V případě, že je žádoucí, abyste v lidech vzbuzovali hned na první pohled pozitivní reakce a představy, dbejte na celkové vzezření a vystupování, jedním slovem image. To, jak vypadáte, je způsob vaší komunikace. Je to nástroj, jak dát najevo svou osobnost, názory a hodnoty. Tvorba a péče o vzhled může mít pozitivní vliv na vaše vztahy během semináře a také váš úspěch na konci.

Jak možná víte, mou vášní je moudré oblékání. Nemohu tedy začít jinak než oděvem, protože oděvy tvoří okolo 80 % toho, co je na vás vidět.

Daniel Šmíd

Noste jen upravené a nepoškozené oděvy a obuv. Dbejte, aby vaše boty a oblečení bylo vždy upravené a bez poškození. Vaše oděvy ať jsou v prvé řadě čisté a beze stop po používání. Myslete na to, že čistota je pro většinu lidí známkou důvěryhodnosti a profesionality. Před tím, než se oblečete, vždy oděvy zkontrolujte. Ušpinění, stopy po používání, jako jsou žmolky na svetru, odření krajů límce nebo manžet, celková zašlost nebo seprané barvy, působí negativně podobně jako okopané nebo „unavené“ boty.

Zkontrolujte knoflíky, zipy, případně také ozdobné prvky, zda nechybí či nejsou uvolněné. Odlétnutí knoflíku při nadechnutí nebo volné knoflíky těsně před odpadnutím nepůsobí esteticky.

Věnujte také pozornost tomu, aby byl váš oděv vyžehlený. Sklady pod koleny, v tříslech a v loketních ohybech nevadí. Pokud však usedáte do auta nebo jiného dopravního prostředku na cestě za vašimi posluchači, odložte sako. Vaše záda působí na materiál saka velkým tlakem a spojením s vlhkostí a vašim teplem vytvoří záhyby, které jsou dlouhodobě viditelné a velmi nevzhledné. Nenechávejte šátek ani kravatu pod bezpečnostním pásem, vždy ho vytáhněte a upravte košili tak, aby se nepokrčila.

Vaší osobní imagi výrazně škodí cizí značky. Nenoste proto žádné oděvy ani doplňky, které na sobě mají jakýkoli výrazný nápis nebo logo výrobce. Také kabelky se známými monogramy a vzory spíše působí, že se chcete chlubit dárkem nebo vaším příjmem. To vaši image přímo ničí. Nejste přece laciný billboard nebo plakátovací sloup. Jste lektor. Jste vlastní značka.