Může být firemní kultura zabiják leadershipu?

Nároky na manažery v oblasti leadershipu se stále zvyšují a očekávání jdou ruku v ruce s rostoucí náročností firemních cílů. Dostupné literatury o tom, co a jak má správný leader naplňovat, jsou v oddělení osobního rozvoje plné regály. Kurzů leadershipu v různých kvalitách také.

Radim Zeman, Happy TC

Tak proč ve firmách stále narážíme spíše na manažery, a skutečné leadery, aby člověk pohledal?

Proč řízení vyhrává nad vedením na plné čáře?

Jak souvisí firemní kultura s leadershipem

Je to jako ve známé otázce se slepicí a vejcem. Je to skvělá firemní kultura, která plodí opravdové leadery? Nebo je to tak, že firma nejdříve musí mít silné leadery, kteří vytvoří skvělou firemní kulturu?

Abychom si mohli lépe odpovědět, pojďme si porovnat některé atributy dobré firemní kultury a leadershipu.

Dobrá firemní kultura může zahrnovat například:

  • Atmosféru odpovědnosti za cíle
  • Vzájemný respekt
  • Ochotu přiznat chybu, když jí člověk udělá
  • Rozhodnutí řešit konflikt co nejdříve
  • Přirozeně pozitivní atmosféru
  • Otevřenou komunikaci napříč liniemi/kultura otevřených dveří
  • Silné firemní „Proč“, se kterým se dokáže většina ztotožnit

U leadera pak rozlišujeme dvě roviny, a to jeho vlastnosti a očekávané dovednosti. Pojďme se podívat na některé z nich.

vlastnosti:

  • Skromnost a respekt k ostatním
  • Spravedlnost
  • Smysl pro humor
  • Kreativita/schopnost myslet jinak
  • Silné osobní „Proč?“
  • Soulad mezi tím, čemu leader věří a tím co dělá

dovednosti:

  • Dodávat lidem pozitivní energii
  • Dobře využívat emoční inteligence
  • Řešit překážky a konflikty
  • Zvyšovat potenciál svého týmu vhodnými nástroji
  • Jít příkladem
  • Umět poskytnout rozvojovou zpětnou vazbu

Jak je vidět, firemní kultura a dobrý leadership úzce souvisí. Pokud nemáme dobrou firemní kulturu, tak těžko přitáhneme dobrého leadera. A pokud už nějakého máme, tak se bude snažit takovou kulturu vytvořit nebo firmu opustit.

Řešením tedy je nastavit takovou firemní kulturu, která bude leadery nejen přitahovat, ale především sama produkovat. I proto dnes stále více firem zavádí „happiness“ přístupy a snaží se profilovat jako firma, která happiness atmosférou žije. Pokud se takový přístup povede, tak automaticky v sobě zahrnuje klíčové vlastnosti dobré firemní kultury, která leadery přitahuje i produkuje.

Tady ale často bývá zakopaný pes.

Často totiž dochází jen na úpravy „kosmetické“, které mají na „happy“ firemní kulturu minimální dopad.

Takovou kulturu nevytvoří jen vyvěšení firemních hodnot na každou dostupnou stěnu, zavedení funkce happiness manažera, fairtrade kavárna hned za kopírkou ani super cool vychytávky typu kvalitní čajovny nebo donáška exotického ovoce třikrát denně pod nos. Všechny tyto vnější věci mají na happiness prostředí vliv jen z 10%.

Mnohem větší dopad má podpora zaměstnanců a klíčových manažerů právě v rozvoji konkrétních dovedností a přístupů, které takovou kulturu vytvoří.

Počínaje schopností rozpoznat a správně využít přirozených silných stránek svých lidí, přes umění dávat smysl každodenním činnostem, podporu emoční inteligence, vytvoření kultury správné zpětné vazby až po dovednost otevřené komunikace na pracovišti.

Jinak se vám snadno stane, že dostanete od svého nadřízeného „leadera“ v opravdu cool meeting roomu s novými firemními hodnotami na stěně, stejný „kartáč“ jako před tím.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace