Studie: Zaměstnancům chybí digitální znalosti, chtějí je získat pokud je vedení podpoří

Umělá inteligence (AI), robotizace a automatizace mění náš přístup k práci. Podle respondentů nejnovější studie EY půjde nejsnáze implementovat opatření pro analýzu nepřítomnosti zaměstnanců. Zvyšování spokojenosti zaměstnanců je prioritou respondentů z řad finančních a HR ředitelů.

Ilustrační snímek

Studie společnosti EY o digitální budoucnosti práce byla realizována v rámci únorového setkání 30 zástupců společností působících na českém trhu na pozicích CFO a HR manažer napříč odvětvími. 

Respondenti mezi nejčastějšími prioritami HR pro následující období zmínili především zvyšování spokojenosti zaměstnanců a zároveň snahu si je udržet, zavedení softwarových robotů v rámci doplňování stavu zaměstnanců, přeškolování pracovníků a využití umělé inteligence pro určité aktivity.

Za největší bariéru úspěšné implementace nových metod práce naopak považují hlavně odpor zaměstnanců vůči změnám ve firemní kultuře, která odmítá rizika, ale i v limitovaných rozpočtech.

Hodně diskutovaným tématem je také připravenost zaměstnanců na automatizaci a zavedení digitální pracovní síly. Ze studie vyplynulo, že nejčastěji zaměstnancům chybí nezbytné digitální znalosti, avšak většina z nich je ochotna a schopna je získat, jestliže bude mít dostatečnou podporu od managementu.

„Pro vedení společnosti je zásadní vzdělávání správně uchopit. Nestačí pouze identifikovat současnou úroveň digitálních znalostí a oblasti, které je potřeba posílit. Neméně důležité je dát zaměstnancům dostatečný prostor, aby se školením a dalším vzdělávacím aktivitám mohli věnovat, a vhodně je ke zvýšení kvalifikace motivovat,“ uvádí Barbora Kršková, manažerka týmu robotické automatizace procesů ve společnosti EY.

Zmiňována jsou také témata jako fluktuace zaměstnanců, optimalizace a zrychlení výběrového řízení nebo nastavení vzdělávacího plánu. Ve studii respondenti vybírali opatření, která lze v jejich případě nejsnáze zavést a budou užitečná pro jejich podnikání. Mezi nejčastějšími uvedli analýzu nepřítomnosti či fluktuace zaměstnanců, alokace zaměstnanců na správné pozice, práce s životopisy, tedy jejich scoring a vyhodnocení vhodnosti uchazečů o zaměstnání.

„Analytická řešení pro podporu HR rozhodování se budou dostávat do popředí spolu se změnou HR jako administrativní funkce do funkce business partnera. V oblasti zákazníka jsou podobné metody vyžívány už nějakou dobu a HR je další oblast, kde budou bezesporu užitečné,“ uvedl Michal Kecera, Senior Manager v oddělení Advanced Analytics ve společnosti EY.