Zaměstnanci a zaměstnavatelé: Opravdu se známe?

Ilustrační snímek

Čeho si zaměstnanci nejvíce cení, jaké výhody považují kandidáti za nejatraktivnější a které je naopak nechávají chladnými? Na co by se měly firmy soustředit, aby byly v očích nových uchazečů i stávajících zaměstnanců co nejvíce sexy?

Cílem každého zaměstnavatele je získat a udržet ve svých řadách maximum kvalitních zaměstnanců. To zejména v dnešní době vůbec není lehký úkol.

Základním kamenem při budování žádané značky zaměstnavatele je porozumět motivacím lidí a nabídnout jim to, co doopravdy chtějí.

A právě to zjišťoval průzkumu Randstad Employer Brand Research 2017, který zmapoval názory zaměstnanců 26 zemí z celého světa.

Co zaměstnanci chtějí

Nejdůležitější hodnoty, které u budoucího zaměstnavatele hledají všichni, se vesměs točí kolem pocitu stability, bezpečí a jistot. Prioritou je jednoznačně atraktivní plat a bonusy, které za nejpodstatnější faktor považuje 58 % všech dotazovaných.

Na druhém místě si pak nejvíce cení jistoty dlouhodobé práce (46 %) a hned v závěsu možnosti udržovat rovnováhu mezi soukromým životem a prací. Tu považuje za velmi podstatnou 45 % respondentů.

Zatímco atraktivní plat zůstává po celém světě nejdůležitějším faktorem, preference v ostatních oblastech se regionálně mírně liší. Více jak polovina Evropanů si například vysoce cení příjemné atmosféry na pracovišti, které obyvatelé starého kontinentu dokonce dávají přednost před jistotou dlouhodobé práce.

Zvýhodnění, která s sebou nesou nějaká rizika, patří naopak mezi nejméně oblíbené. To se týká i kariérních příležitostí v zahraničí, které mnohé firmy považují za jeden z velkých benefitů a s oblibou je prezentují svým kandidátům. Z pohledu zaměstnanců ovšem patří mezi nejméně atraktivní lákadla a jako nedůležité je označilo 55 % respondentů.

Ne každý je ochoten podstoupit změny v osobním životě a finanční výdaje, které vycestování do zahraničí nevyhnutelně přináší, a to se do výsledků jistě promítá.

Jako druhou na pořadníku málo zajímavých výhod označilo 46 % dotazovaných možnost pracovat na živnostenský list. Mnoho plusových bodů si zaměstnavatelé nepřičtou ani za vybavení pracovišť nejnovějšími dostupnými technologiemi. Jejich přítomnost nijak nenadchla 42 % účastníků průzkumu.

Důvodem nemusí být jen nezájem, tento výsledek spíš poukazuje na to, že moderní vybavení je dnes považováno za samozřejmost a také jako standardní pracovní nástroj.

S věkem se hodnoty mění, ale nijak zásadně

To, po čem zaměstnanci nejvíce touží, závisí i na datu narození. Ani v tomto ohledu ale rozdíly příliš dramatické nejsou. Atraktivní plat a benefity jsou u všech věkových skupin vždy na prvním místě, většina si vysoce cení i jistoty zaměstnání a práce v příjemné atmosféře.

Pořadí důležitosti se ale rozchází v dalších bodech. Zatímco starší lidé nekladou důraz na kariérní postup, u respondentů do 44 let se tato možnost umístila mezi TOP 5 výhodami. Zaměstnance ve vyšším věku mnohem víc zajímá jistota dlouhodobé práce a finanční zdraví společnosti.

Kde chtějí lidé pracovat

Strávit celý život budováním kariéry v jedné firmě už dnes plánuje málokdo. Zajímavé ovšem je, že lidé nechtějí měnit jen zaměstnavatele, ale jsou připraveni rovnýma nohama naskočit rovnou do jiného oboru. To v průzkumu řekly téměř tři čtvrtiny všech zaměstnanců.

Jejich důvody se různí, 27 % například uvedlo, že k současnému oboru nemají žádný vztah. Obecně se dá ale říci, že touha po odvážnějších změnách je výraznější u mladých a klesá spolu s nižším vzděláním.

Za nejatraktivnější oblast uplatnění momentálně obyvatelé Evropy považují automobilový průmysl, který na prvním místě v žebříčku TOP oborů uvedlo 46 % dotazovaných. Za velkou oblíbenost vděčí hlavně tomu, že si po finanční stránce stojí dobře, nabízí jistou a dlouhodobou práci, příležitosti pro kariérní postup a také využívá nejnovější technologie.

Hned v závěsu je další atraktivní obor – IT, který preferuje 43 % respondentů. Na dalších žebříčcích jsou oblast vědy a farmacie a chemický průmysl, které shodně preferuje 40 % zaměstnanců.

Na reputaci záleží

Kdo chce ty nejlepší lidi, musí jim nabídnout ty nejlepší podmínky. Přestože z průzkumu Randstad Employer Brand Research vyplývá, že nejdůležitějším faktorem při výběru zaměstnavatele je pro většinu lidí plat, jen on samotný dlouhodobě nejlepší talenty neudrží a nejspíš ani nepřitáhne.

To zvládne jen společnost, která má skvělou reputaci a na upevnění svého dobrého jména denně pilně pracuje. Čtyři pětiny HR manažerů v průzkumu potvrdily, že právě silná značka zaměstnavatele má na jejich schopnost získat ty správné talenty velký vliv.

Když uchazeči vidí spokojené zaměstnance a dozvídají se o potenciálním zaměstnavateli jen dobré informace, s posláním CV rozhodně neváhají dlouho.

 

O průzkumu Randstad Employer Brand Research 2017

Employer Brand Research je nejreprezentativnější nezávislý průzkum na světě, který se zabývá značkou zaměstnavatele a jeho atraktivitou pro zaměstnance. Společnost Randstad jej provádí pravidelně od roku 2000.

Průzkum zachycuje názory lidí ve věku 18 až 65 let z 26 zemí, které pokrývají 75 % světové ekonomiky. Nejnovější kolo průzkumu proběhlo ve formě online rozhovorů, které se konaly v období listopadu a prosince roku 2016.

Zúčastnilo se více než 160 000 respondentů a 5 495 společností. Reprezentativní vzorek zahrnoval nejen zaměstnance, ale také nezaměstnané osoby a studenty.