Guru zákaznického servisu radí: Jak nechybovat ve vzdělávání zaměstnanců

Ilustrační snímek

„Většina peněz a času, které firmy investují do vzdělávání, přijde vniveč. “ Tato věta uvozuje zajímavý článek, který byl nedávno zveřejněn na serveru Blr.com. Autorem článku s názvem Do you make these 10 employee training mistakes? je John Tschohl, mezinárodně uznávaný stratég v oblasti zákaznických služeb, autor odborných knih na toto téma a také muž, který se může pyšnit přezdívkou „guru zákaznického servisu“, jíž mu přiřkly časopisy USA Today, Time a Entrepreneur.

John Tschohl popisuje zkušenosti ze své více než třicetileté praxe ve vzdělávání zaměstnanců na šesti kontinentech. Konstatuje, že příčinou neúspěchu firemního vzdělávání jsou zastaralé nápady a nudné školicí metody. Největší chyby podle něho zahrnují:

1. Příliš velké skupiny účastníků školení

Ve skupině o stovce účastníků můžete jen těžko diskutovat. Má-li školení být interaktivní a zaměstnanci se na něm mají něco naučit, 15 lidí je maximum.

2. Malá skupina účastníků ovládá diskusi

Výřečnější účastníci často zastání ostatní. Školení by proto měli vést zkušení facilitátoři, kteří zajistí, aby se do diskuse zapojili všichni.

3. Facilitátor ovládá diskusi

Facilitátoři by měli více poslouchat, než mluvit. Jejich úkolem je udržovat směr diskuse a pokládat pouze základní otázky, nikoli řečnit.

4. Nesmyslné hry

Nenuťte zaměstnance hrát role, které jsou jim cizí. Hry a praktická cvičení na školeních by se vždy měla týkat činností, které účastníci mohou využít ve své práci.

5. Složité učebnice

Výukové materiály by měly být snadno srozumitelné, jinak je zaměstnanci okamžitě odloží. Testujte vaše materiály na malých skupinách zaměstnanců.

6. Školení v podobě přednášek

Suché přednášky nedokáží přimět zaměstnance ke změně chování a názorů. Pamatujete si, jak jste usínali ve škole?

7. Zbytečné informace

Informace předávané na školeních by se vždy měly úzce týkat výkonu práce účastníků. Pokud je nemohou využít v praxi, zapomenou je.

8. Špatné prostředí

Vzdělávání by mělo probíhat v příjemném a pohodlném prostředí. Znamená to zajistit přiměřenou teplotu, dostatek světla, občerstvení, audiovizuální techniku, ale také klid od vnějších rušivých prvků, jako je například hluk.

9. Opakování stále stejných školení

Firma by se měla snažit zajistit svým zaměstnancům nové školitele, kteří budou přicházet s novými informacemi a styly výuky. Měla by také investovat do nových výukových materiálů.

10. Ignorování stylu učení mladých lidí

Dnešní mladá generace se velmi rychle začne nudit. Chce, aby školení byla nejen informačně hodnotná, ale i zábavná.

-kk-

Zdroj: BLR.com - americký portál věnovaný rozvoji lidských zdrojů, bezpečnosti práce a odměňování
Zobrazit přehled článků ze zdroje BLR.com