Když váš životopis putuje do zahraničí

Zájem o kariéru v zahraničí v posledních letech značně stoupnul. Tito zájemci nečekají pasivně, ale vyhledávají specifické cíle a podle nedávného průzkumu uvádějí velké firmy práci v zahraničí jako jednu z nejcennějších zkušeností, kterou může člověk za svou kariéru získat. První dojem, který uděláte na potenciálního zaměstnavatele bude prostřednictvím vašeho životopisu. Je důležité, aby tento dokument ukázal, že máte veškeré profesionální i kulturní znalosti. Rady ohledně toho, jak komponovat životopis se neustále mění, tou nejlepší je, abyste si před napsáním životopisu zjistili o firmě co nejvíce informací a ty pak využili při kompozici a obsahu CV. Nejbezpečnější způsob, jak zajistit, že bude kulturně korektní, je shlédnout co nejvíce příkladů.

- Délka. Průměrná délka životopisu jsou dvě strany. Nesnažte se to ale obejít změnou fontu písma nebo oboustranným tiskem. Pokud jsou vaše zkušenosti nečetné, jedna strana postačí. Nikdy se tedy nesnažte životopis uměle natáhnout, ale také ho neomezujte, pokud jsou informace o vaší kariéře rozsáhlé.

- Formát. Většina zemí má své preference ohledně toho, zda by vaše zkušenosti měly být chronologicky nebo „obráceně“. Pokud tuto informaci nezískáte, je obvyklý spíše obrácený formát. V Evropě se často k životopisu připojuje fotografie, což se ale například nepraktikuje v USA.

- Vzdělání. Většinou nestačí uvést jen titul. V některých zemích se může lišit délka doby získání jistých certifikací a je proto třeba vše uvést podrobněji. Jazykové a počítačové schopnosti jsou tady vždy důležité bez ohledu na zemi a pozici, proto je popište dostatečně podrobně.

- Jazyk. Pokud budete posílat životopis v anglickém jazyce, zjistěte si, zda ten, kdo jej obdrží, používá americkou nebo britskou angličtinu. Ve většině evropských zemích je to britská, ve většině amerických firem - bez ohledu na jejich lokalizaci - je to americká verze.

- Přesnost. Využijte dnešních možností, nechte si zkontrolovat pravopis a požádejte někoho, aby si váš životopis přečetl. Všichni profesionálové HR se na tento druh chyb dívají s podezřením a pokud s klidnou myslí předáte v tomto ohledu nedbalý životopis, budou předpokládat, že budete nedbalí i v práci. Jedním z cílů vašeho životopisu je ukázat, že znáte i kulturu jazyka.

- Doručení. Dostupnost internetu a počítačová technologie se v různých zemích značně liší. I když firma uvádí emailovou adresu, nemáte záruku, že se zpráva dostane tam, kam má. Pokud ji posíláte emailem, použijte všeobecně používaný formát, nejlépe MS Word. Nikdy nic nezkazíte posláním papírové a vámi podepsané formy poštou. Pozor také na různé standardy velikosti papíru, mohou tu být velké odlišnosti.

- Využijte své zkušenosti co nejvíce. Abyste uspěli, je třeba, abyste byli flexibilní, otevření a nadšení učit se novým věcem. Pokud se budete zuby nehty držet svých kulturních tradic, nemá smysl, abyste se angažovali v jiné zemi. Pokud uvidí upřímnou snahu zapadnout do jejich kultury, jistě přimhouří oko nad vaším občasným faux pas. Na druhou stranu může znamenat arogantní přístup „já vím vše“, že nebudete oblíbeni, i když přinesete milionové zakázky.

- Ptejte se a ukažte zájem. Uvědomujte si, že v každé situaci reprezentujete svou zemi. Možná budete „první Čech, kterého ten Australan potkal“ a obvykle si lidé podle vás udělají obrázek o celé kultuře.

-av-

Zdroj: Wetfeet.com - americký portál s nabídkami zaměstnání a informacemi o trhu práce
Zobrazit přehled článků ze zdroje Wetfeet.com