Koučuji, koučuješ, koučujeme

Koučování je důležitá dovednost pro každého manažera, který chce rozvíjet výkonné pracovníky. Řadě manažerů však chybí školení v tom, jak zaměstnance koučovat. Článek nabízí několik tipů, kde začít.

- Než zahájíte proces koučování na pracovišti, ujasněte si nejprve svá očekávání a také to, jak je budete tlumočit zaměstnancům. Specifické normy výkonnosti jsou zásadní.

- Efektivní kouč musí být dobrý pozorovatel. Než začnete poskytovat zpětnou vazbu, proto sami zaměstnance sledujte a nejednejte na základě toho, co se dozvíte z doslechu.

- Určete si zaměření pro své koučování. Odhalte specifické chování, které vyžaduje koučink a porovnejte je s výkonnostními normami.

- Odhalte příčinu problémů. Mohou to být nejasná očekávání, různé externí překážky, chybějící školení nebo dovednosti.

- Vytvořte koučovací prostředí. Koučování vyžaduje bezpečné a příjemné prostředí, které umožní oboustrannou komunikaci. Efektivní kouč umí pracovat s řečí těla a aktivně naslouchat.

Základní součástí koučovacího procesu je poskytování zpětné vazby. To je nejúčinnější, následuje-li okamžitě. Mělo by se vždy týkat konkrétního úkolu a poskytovat informace, jak zlepšit výkonnost. Pro pozitivní i negativní zpětnou vazbu platí, že musí být specifická. Nestačí jen říci, že zaměstnanec pracuje dobře nebo špatně.

-kk-

Zdroj: Suite 101 - databáze odborných článků nejen pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Suite 101