Nezapomínejte na rozvoj budoucích vůdců

V současné ekonomické situaci snižují náklady i nejbohatší firmy. Úsporná opatření zahrnují bonusy, vzdělávání, cestování i propouštění. Chytré organizace však vědí, že reaktivní snižování nákladů může negativně zasáhnout širší a strategické snahy, včetně plánování nástupnictví. Zejména chybějící vůdcovské dovednosti mohou mít závažný vliv na celkové hospodářské výsledky, což se v době recese často přehlíží.

Základem úspěšného vůdcovství jsou čtyři schopnosti řízení vzájemných vztahů - komunikace, koučování, vliv a řízení změn. Vůdcem se přitom není třeba narodit, dobré vůdce lze rozvíjet postupně. Jak na to?

- Začněte hned. Měli byste se připravit na odchod starších zaměstnanců, jejichž znalosti je třeba si udržet. Krátkodobé potřeby by neměly zastínit skutečnost, že opomíjení rozvoje vůdcovství povede k nižším ziskům a podílům na trzích, omezení růstu firmy, chybějícím výsledkům a odlivu znalostí.

- Nespoléhejte na prolínání. Efektivní vůdcovství není jen přirozený talent, ale soubor chování a dovedností, kterým se lze učit. Zvažte proto formální programy přenosu znalostí, jako je mentorování, koučink, stínování nebo budování knihoven znalostí.

- Buďte pružní. Nemůžete rozvíjet své lidi jako v minulosti? Vyzkoušejte interaktivní webináře, které dokáží vytvářet stejné zkušenosti napříč geografickými vzdálenostmi, časovými pásmy a obchodními jednotkami. Nedokážete dostat svůj tým na jedno místo? Zaveďte virtuální porady. Vyzkoušejte on-line vzdělávací moduly a archivujte prezentace, aby k nim zaměstnanci měli přístup, až budou mít čas. Chytré organizace vědí, že v obtížných časech je třeba být kreativní.

- Zvažte postupné vzdělávání. Zvažte soubor krátkých modulů, které budou vzájemně propojeny a nabídnou různé možnosti uplatnění v praxi. Můžete tak zvýšit kapacitu účastníků v tom smyslu, aby průběžně věnovali pozornost novým myšlenkám, což usnadňuje dlouhodobou změnu chování. 

- Berte vzdělávání vážně. Nové dovednosti jsou užitečné jen tehdy, pokud je lidé skutečně používají. Nabízejte proto časté příležitosti pro uvedení nových dovedností do praxe a připomínejte nové věci pomocí koučinku, e-mailů s připomenutím, pomoci při výkonu práce nebo vzdělávacích setkání u oběda. Zapojte manažery do vzdělávacího procesu.

-kk-

Zdroj: Training Magazine - portál předního amerického časopisu o vzdělávání a profesionálním rozvoji
Zobrazit přehled článků ze zdroje Training Magazine