„Naše práce není jen o skle – je o lidech, nápadech a odvaze hledat řešení i tam, kde to zpočátku vypadá nemožně,“ říká Michael Reindl, Lasvit

Michael Reindl, technicko-obchodní konzultant společnosti Lasvit, působí v prostředí, kde se potkává tradiční sklářské řemeslo s moderními technologiemi a designem na světové úrovni. V rozhovoru pro HR News popisuje svou cestu do firmy, výjimečné projekty i to, proč je v Lasvitu důležitá empatie a otevřená komunikace.

Michael Reindl, technicko-obchodní konzultant společnosti Lasvit
Michael Reindl, technicko-obchodní konzultant společnosti Lasvit

Mohl byste nám na úvod říci něco o sobě? Jak jste se vlastně dostal do společnosti Lasvit?

Do Lasvitu jsem poprvé nahlédl už během vysoké školy. Měl jsem tehdy možnost psát bakalářskou práci ve spolupráci s firmou, což pro mě byla skvělá zkušenost. Po dokončení magisterského studia ve Velké Británii jsem měl jasno – chci pracovat právě tady. V roce 2018 jsem už nastoupil na plný úvazek.

A co jste studoval?

Na Technické univerzitě v Liberci jsem vystudoval podnikovou ekonomiku, pak jsem pokračoval ve Velké Británii v podobném oboru – Business Economics v městě Huddersfield.

Co vás na Lasvitu nejvíc zaujalo? Proč jste si vybral právě tuto firmu?

Jednoznačně produkt a firemní kultura. Lasvit je značka s mezinárodním renomé a působivou estetikou. Fascinovalo mě, s jakým nadšením lidé ve firmě pracují. Osobnosti jako Leon Jakimič nebo Aleš Stýblo pro mě představují charisma a tah na branku, které celé značce dodávají sílu a charakter.

„The Glaciero“ – skleněná instalace inspirovaná ledovcovými jeskyněmi, vytvořená pro soukromou rezidenci v Gstaadu.
„The Glaciero“ – skleněná instalace inspirovaná ledovcovými jeskyněmi, vytvořená pro soukromou rezidenci v Gstaadu.

A jak byste popsal svoji současnou pozici?

Začínal jsem v projektovém oddělení jako asistent, později jsem se stal projektovým manažerem. A protože většina naší práce spočívá v zakázkách na míru (tvoří až 85 % firemního obratu) – postupně jsme s nadřízeným vytvořili novou roli: technicko-obchodní konzultant.

V Lasvitu neříkáme obchodníkům „obchodníci“, ale projektoví konzultanti. Jde nám totiž o to klientům opravdu naslouchat, vést s nimi dialog a společně hledat nejlepší řešení. Jako technický konzultant vstupuji do projektu už od samého začátku a pomáhám určit, co je technicky proveditelné a co už ne.

S jakými výzvami se nejčastěji potkáváte během těchto konzultací? Požadují klienti někdy něco opravdu neobyčejného, co je téměř nemožné?

To je u nás skoro pravidlem. Klienti přicházejí právě proto, že chtějí něco výjimečného. Lasvit má pověst firmy, která zvládá designově i technicky náročné zakázky. Setkávám se s unikátními realizacemi – ať už jde o skleněný nábytek, obří instalace nebo kombinace různých materiálů. Téměř každý projekt je originál, a tím i technickou výzvou. Rozsah naší práce je obrovský – od malých rezidenčních řešení až po monumentální instalace na výletních lodích nebo jachtách. Každý nový projekt znamená nové technické požadavky a nové limity, které posouváme.

Vy osobně řešíte i technické výkresy?

Konstrukční výpočty nedělám přímo já, na to máme špičkové konstruktéry. Ti převádějí designérské návrhy do detailních 3D modelů včetně všech komponent. Spolupracujeme i s externími partnery na statických výpočtech – některé naše instalace mají desítky metrů a váží tuny, takže bezpečnost je absolutně nezbytná. Moje role je hlavně koordinační – propojuji konstruktéry, projektové manažery, designéry i klienty tak, aby výsledek byl technicky proveditelný a připravený pro výrobu.

Světelná instalace „Starry Night“ v lobby hotelu Four Seasons Riyadh
Světelná instalace „Starry Night“ v lobby hotelu Four Seasons Riyadh

Co je podle vás nejnáročnější na technických konzultacích s klienty? Setkáváte se někdy s tím, že je těžké přesně pochopit, co vlastně klient opravdu chce?

Tohle je snad největší výzva – pochopit, co klient skutečně hledá. Mnohdy to totiž neví ani on sám. Někdy je to o jedinečnosti designu, jindy o jednoduchosti, nebo naopak o funkčnosti a interaktivitě. A někdy také hraje roli cena.

Každý klient má jiné potřeby, jiný způsob rozhodování. Pracujeme jak s jednotlivci, tak s korporacemi. Je nutné opravdu naslouchat, chápat technické možnosti i limity práce se sklem. I když je to tradiční materiál, neustále ho inovujeme a to mě baví.

Zmínil jste tradiční řemeslo – jak se u vás v Lasvitu prolíná s moderními technologiemi? Jak to celé funguje v praxi?

Tohle je naše obrovská přednost. Sklářství jako řemeslo ctíme – ať už jde o ručně foukané sklo nebo tzv. lehané sklo. Zároveň máme vlastní vývojové oddělení, které nevyvíjí věci jen tak „do šuplíku“, ale přímo pro konkrétní projekt.

Každá realizace má svá specifika – jinou lokalitu, jiné normy. V USA musíme respektovat tamní elektrotechnické standardy, v Asii řešíme seizmickou aktivitu. Díky výzkumu a zkušenostem dokážeme spojit tradici s inovací do funkčního celku.

Můžete prozradit, na kterých zajímavých projektech teď pracujete?

Jedním z nejvýznamnějších je určitě projekt pro katedrálu svatého Víta, kde Lasvit dodává skleněné komponenty pro nové varhany. Jde o mimořádnou a prestižní realizaci. Už čtrnáct let navíc vyrábíme trofej pro Tour de France pro generálního sponzora Škodu Auto. A nesmím zapomenout ani na instalaci v Bořislavce – náš zatím největší evropský projekt o rozloze 450 m² – pod vedením Maxima Velčovského.

Instalace Icebergu je největší dílo Lasvit v celé Evropě. Odvážně se vznáší nad prostornou vstupní halou kancelářské budovy Bořislavka Centrum, domovem sídla KKCG.
Instalace Icebergu je největší dílo Lasvit v celé Evropě. Odvážně se vznáší nad prostornou vstupní halou kancelářské budovy Bořislavka Centrum, domovem sídla KKCG.

Ráda zeptala na firemní kulturu v Lasvitu. Jak byste ji popsal? Čím je vaše pracovní prostředí jedinečné?

Hned na začátku mě zaujalo přátelské prostředí. U nás si všichni tykají, a to včetně vedení. To hodně usnadňuje zapojení nováčků. Není to žádná striktně korporátní kultura. Máme hodně svobody, třeba v pracovní době, fungujeme flexibilně, ale zároveň to vyžaduje zodpovědnost. A důležitá je i neformální atmosféra. Potkáváme se i mimo kancelář, a nejsou to jen „teambuildingy do tabulky“, ale reálné vztahy.

Jak to máte vy osobně? Upřednostňujete práci v kanceláři, nebo spíš home office?

Mám rád kombinaci. Občas potřebuji klid na práci, takže si dám home office, ale osobní kontakt je pro mě zásadní. Ta atmosféra na pracovišti je nenahraditelná a mnohé se nejlépe řeší osobně.

Dnes se často mluví o generačních rozdílech. Jak to vidíte u vás?

Náš tým je složený z lidí s různým zázemím a zkušenostmi, ale generační rozdíly u nás nejsou tématem, které by způsobovalo jakékoli napětí. Sklo je natolik jedinečný obor, že přirozeně spojuje – bez ohledu na to, kolik je komu let a jak má dlouhou praxi. Většina nováčků k nám přichází bez předchozí zkušenosti se sklářstvím, ale pokud mají chuť se učit, rychle se zapojí. Obchodníky si často vychováváme sami – rovnou po škole. Učíme je nejen znát naše produkty, ale i to, jak chceme přistupovat ke klientům i k sobě navzájem.

Cloud od Maxima Velčovského je světelná instalace tvořená tisíci optickými vlákny, která evokuje digitální oblak i pomíjivost myšlenek. Umělecké dílo propojuje technologii se světlem a zvukem do meditativního zážitku.
Cloud od Maxima Velčovského je světelná instalace tvořená tisíci optickými vlákny, která evokuje digitální oblak i pomíjivost myšlenek. Umělecké dílo propojuje technologii se světlem a zvukem do meditativního zážitku.

Nemusí být vaši obchodníci trochu i umělci, aby dokázali design představit a prodat?

To je zajímavé, ano, obchodník by měl mít vztah k designu, ale neměl by do prezentace vkládat vlastní ego. Důležité je, aby pochopil záměr designéra a zároveň dobře vnímal klienta. Empatie je v tomto oboru naprosto klíčová.

Řešíte tyto projekty z Česka nebo často cestujete?

Jsem součástí týmu v Novém Boru a zaměřuji se na evropské projekty. Cestuji, když je to potřeba – nedávno do Norska nebo Švýcarska. Firma nám v tom dává velkou volnost, ale záleží samozřejmě i na osobních preferencích.

Co je pro vás při služebních cestách nejdůležitější?

Důležitá je pohodlná a spolehlivá doprava. Nechcete ztrácet čas přestupy nebo riskovat zrušené lety. Spolehlivost je klíčová – narušený itinerář může ovlivnit celý průběh projektu.

Jak si cestování organizujete? Využíváte cestovní kanceláře?

Máme skvělou kolegyni na office management, která nám pomáhá s rezervacemi. Využíváme služby Letuška.cz – mít profesionální servis je při hektickém rozvrhu velká úleva.

Máte nějakou oblíbenou destinaci, nějaký zajímavý zážitek z cest?

Srdcovka je pro mě Asie, i když teď kvůli pracovnímu vytížení necestuji tolik. Skvělý zážitek mám z Barcelony – byl jsem tam kvůli projektu varhan pro svatého Víta. Výroba tam probíhá přímo, takže jsem měl možnost vidět vše na vlastní oči. To jsou momenty, které vás profesně i lidsky obohatí.

Skleněno-kovová instalace
Skleněno-kovová instalace "Lighting Machine" v K11 Musea připomíná živý organismus – dýchá, bliká a vypouští páru. Symbolicky propojuje industriální minulost Victoria Dockside s futuristickým duchem kulturní čtvrti.

Nedávno jste se účastnil akce Golf Cup s Letuška.cz. Jak vnímáte takové networkingové akce?

Mám je rád. Pomáhají nám ukázat, že za značkou Lasvit stojí konkrétní lidé a příběhy. A hlavně potkáte zajímavé lidi, se kterými můžete navázat spolupráci. Osobní vazby jsou v našem oboru k nezaplacení.

Motto Golf Cupu bylo „v dobré společnosti“. Co pro vás tahle věta znamená?

Je to přesně ten pocit, který jsem z akce měl, přátelská atmosféra, sdílený zájem, pozitivní nálada. I s neznámými lidmi se snadno navazoval kontakt. Prostě dobrá společnost ve všech směrech.

A na závěr bych se ještě chtěla zeptat, co vás na vaší práci nejvíc baví? Co vás ráno vytáhne z postele s chutí do nového dne?

Jednoznačně pestrost. Každý den je jiný. Potkávám klienty, řeším technické výzvy, hledám nová řešení. Není to rutina. Přecházím mezi světem designu, technologií, výroby i byznysu a postupně skládám z jednotlivých střípků finální obraz. A právě to mě naplňuje.