Proč byl rok 2020 ve firemním vzdělávání pozitivní?

Rozhovor s Lukášem Vallo, zakladatelem a jednatelem EDU Trainings

S ředitelem společnosti EDU Trainings, Lukášem Vallo, jsme se v rozhovoru zaměřili především na to, jaká pozitiva přinesla pandemie do světa vzdělávání, jaký je přínos online školení či do jaké míry se vzdělávání na dálku za poslední rok změnilo. 

Lukáš Vallo.

Každý řeší, jak pandemie vnesla do oblasti vzdělávání chaos a narušila podnikání. Proč vnímáte toto období naopak pozitivně?

V průběhu roku 2020 se nejen IT vzdělávání extrémně změnilo. Urychlil se přenos školení do online prostředí a zároveň se významně zvedla i kvalita online vzdělávání. Každá vzdělávací společnost musela nabídnout něco navíc, odlišit se, aby se udržela na trhu. Pro nás to byla výborná výchozí pozice, jelikož od samého vzniku společnosti jsme on-line kurzy nejen aktivně nabízeli našim zákazníkům, ale snažili jsme se věci dělat jinak než většina jiných vzdělávacích společností na trhu. Troufám si říci, že díky tomuto přístupu jsme měli konkurenční výhodu, o čem svědčí i množství pozitivních zpětných vazeb od našich zákazníků.

Přechodem do on-line světa se nám otevírá neskutečné množství možností. Jednou z nich je třeba zahraniční trh. Máme na školení výborné reference od lokálních společností, které na nás dávají doporučení i v zahraničí. Školíme tak, pro mnoho světových značek i v rámci zahraničí. Od Brazílie přes Norsko, Finsko až po Čínu.

Samozřejmě online není ideální pro všechna školení, a proto se těšíme na účastníky našich prezenčních školení v našem vzdělávacím centru. Online totiž osobní kontakt nikdy nenahradí

V čem vidíte přínos online školení pro vaše zákazníky?

Jednoznačným přínosem bylo překonání mantry, že online vzdělávání není stejně kvalitní jako vzdělávání v učebně. Povedlo se nám o tom přesvědčit i ty nejzarytější zastánce výuky v učebnách a někteří klienti se po absolvování online výuky vyjádřili, že zůstanou u online vzdělávání i nadále. Přínosem je tedy nejen zvyšující se kvalita samotných online školení, ale také výrazná úspora času (odpadá cestování za školením) a obecně větší flexibilita ve výběru školení. 

Oblast online vzdělávání se za poslední rok výrazně vyvinula. Zaznamenali jste sami nějaké specifické požadavky nebo preference zákazníků, účastníků a lektorů kurzů?

U školení jsme od některých zákazníků zaznamenali potřebu rozdělit školení např. ze dvou dnů na čtyři půldny, co pomohlo zvýšit návštěvnost kurzů i od účastníků, kteří museli svůj čas rozdělit mezi práci a rodinu, kde spadala zejména starost o děti, které zůstaly ze dne na den doma.

Také se začala významně využívat možnost online certifikací, které lze absolvovat z pohodlí domova.

U technických IT kurzů jsme si všimli jedné zajímavosti – ajťáci začali na kurzech více komunikovat, více se ptát a diskutovat s lektorem. V praxi jsem se setkal s tím, že většina IT odborníků se cítí nekomfortně při osobní komunikaci. A tak si myslím, že právě online prostor jim poskytl dostatečný pocit bezpečí a pohodlí, který vedl k lepší komunikaci a otevřenosti.

Museli jste kvůli všem změnám nějak omezit vaše portfolio školení?

Ne, portfolio jsme vůbec nijak neomezili. Nejenže se nám povedlo všechny kurzy převést do online formátu, ale začátkem roku 2020, kdy se o COVIDu ještě téměř nemluvilo jsme uzavřeli partnerství s online jazykovou školou Voxy. Jak se později ukázalo, byl to výborný krok. Díky tomu, že Voxy nabízí online výuku angličtiny specializovanou i pro různé IT pozice a také díky omezení navštěvovat jazykovou výuku ve třídě, jsme získali několik zákazníků v rámci celé střední Evropy a postupně se přidávají další.

Voxy umožňuje vzdělávání angličtiny velice intuitivně, zábavně a s použitím strojového učení. Platforma se dokáže dokonale přizpůsobit účastníkovi a poskytuje perfektní přehled o progresu ve výuce prostřednictvím přehledného reportingu.

Dalším úspěchem je pro nás SAP partnerství, které se nám povedlo uzavřít na konci roku 2020. Našim klientům tak můžeme nabídnout nejen kompletní portfolio SAP školení, ale také možnost být součástí různých webinářů / seminářů, které připravujeme a kde budeme propojovat SAP s dalšími technologiemi z našeho portfolia – např. Red Hat, Microsoft, VMware atd.

Proč jste se spojili právě s platformou Voxy, a ne jinou na trhu?

Platforma Voxy se zkrátka nejvíce hodí do našeho konceptu vzdělávání. Jednotlivé možnosti vzdělávání anglického jazyka jsou specificky připravené pro IT lidi, což je úzce spojené s naším hlavním zaměřením, a to dodávkou vzdělávání zejména pro IT profesionály.

Jaké další pozitivní změny vám přinesl rok 2020?

Rozšířili jsme nabídku o školení měkkých dovedností. I když se to zdá jako zcela odlišná oblast oproti IT školením, ve většině případů komunikujeme se stejnou osobou ohledně IT i soft-skills školení. Jedná se spíše o doplnění portfolia směrem od IT technických k soft-skillovým zákazníkům (více v rozhovoru ZDE).

Přijali jsme do týmu odborníka v oblasti měkkých dovedností, a tak jsme se stali vzdělávací společností, která na českém a slovenském trhu poskytuje IT a soft-skills školení ve velice širokém rozsahu.

Důležité změny u nás nastaly i v personálním obsazení týmu. Noví kolegové přinesli s sebou mnoho inspirace, vylepšení a nápadů. Sdílejí vizi společnosti, její cíle a věří strategii směřování. Mají moji podporu a důvěru. I přes všechny neduhy této doby jsme stále pracovali na zkvalitnění školení a služeb pro naše zákazníky – a za to jsem rád.

Začali jsme pozitivním ohlédnutím za posledními měsíci, zakončeme rozhovor obdobně. Nabídnete nějaký pozitivní výhled pro nadcházející rok až dva v oblasti profesního vzdělávání? Co podle vás můžeme očekávat?

Můžeme čekat větší globalizaci – spousta zahraničních firem nabídne své služby v Čechách, ale Češi zase v zahraničí, což nebylo u prezenčních školení úplně možné v takovémto měřítku.

Vidíme, že je stále nedostatek zaměstnanců v oblasti IT, a ještě nějakou dobu to tak bude. Čím dál více se pracuje na automatizaci a robotizaci. Dle mého názoru tyto kroky nepřinesou úbytek pracovních míst, ale spíše výrazné změny v pracovní náplni a následném školení lidí.

Věřím, že již brzy bude vzdělávání osobním cílem každého z nás. Pravidelné vzdělávání se poté stane standardem a nutností, na což se osobně velmi těším. Co dalšího od této změny očekávat? Dle mého názoru dojde k užšímu propojení „technického“ a „netechnického“ světa. Ale o tom se více dozvíte například na připravované konferenci „Emoce v digitálním světe“, která bude ve smyslu událostí on-line roku 2020 ještě lepší, než kdybychom ji uskutečnili v původním termínu, který jsme plánovali na květen 2020. 

Zajímá vás více o firemním vzdělávání? Navštivte náš web nebo LinkedIn, na který pravidelně přispíváme to nejaktuálnější ze světa vzdělávání.