Všichni chceme být vidět, pro klienta je ale těžké se na trhu zorientovat. Chceme to změnit (1/2)

Rozhovor s Kateřinou Braithwaite, regionální ředitelkou ve společnosti EDU Trainings pro Českou a Slovenskou republiku

Kateřina Braithwaite nastoupila do společnosti v lednu roku 2021. S lety manažerských i lektorských zkušeností ve vzdělávání na straně odběratele i dodavatele hodnotí současný stav oboru.

V první části rozhovoru mimo jiné zmiňuje faktory, které vzdělávacímu trhu dlouhodobě škodí, nebo proč se rozhodli jako IT firma výrazně rozšířit portfolio vzdělávání v oblasti měkkých dovedností.

Ve druhé části rozhovoru (vyjde 15. března) se dále dočtete, proč nepovažuje online kurzy a komunikační nástroje obecně za všemocné nebo jakou v životě dostala nejcennější manažerskou radu.

Kateřina Braithwaite

Společnost EDU Trainings začínala na trhu primárně jako dodavatel IT vzdělávání. To se však mění i díky vašemu příchodu do firmy. Jaká je nová vize?

Hlavní vize firmy zůstává stejná, a to pomáhat firmám v rozvoji kompetencí jejich zaměstnanců, tím pomáhat růst jednotlivcům i celým společnostem. Chceme nabídnout klientovi kvalitní služby, pokud možno kompletní portfolio, mezinárodně uznávané certifikace a nová témata. Snažíme se držet krok s dobou, v níž žijeme a pracujeme. Klíčové kompetence lidí se mění, na řadu přicházejí dovednosti z oblastí, jako jsou obecná digitální gramotnost, kybernetická bezpečnost, specializované IT znalosti, empatická komunikace a práce (nejen) se stresem. To je jen několik příkladů. 

Proč jste se rozhodli výrazně rozšířit nabídku vzdělávání v oblasti měkkých dovedností?

Částečně jsem na to odpověděla v první otázce. Citlivě vnímáme potřeby trhu. Dnešní doba klade na lidi velké nároky, jako jsou schopnost rychle se rozhodovat bez dlouhých a detailních analýz, umět efektivně komunikovat on-line i off-line, dobře zvládat emoce své i druhých a mnoho dalších dovedností.

Mám zkušenost hned trojrozměrnou – léta se pohybuji v trojúhelníku: odběratel a konzument vzdělávání – dodavatel vzdělávacích služeb – tvůrce a lektor. Pokusím se vysvětlit. Mnoho let jsem měla na manažerských pozicích v korporacích odpovědnost za vzdělávání svých lidí, zvyšování jejich kompetencí. Hledala jsem, kdo by mi dodal to, co potřebuji. Pak jsem dostala možnost vyzkoušet si i druhou stranu barikády, dodat. Dnes se snažím nabídnout firmám vzdělávání, které potřebují a to tak, aby nemusely příliš mnoho času věnovat pátrání na trhu, domlouvat se s mnoha subjekty, trávit zbytečný čas vymýšlením programů. Z vlastní zkušenosti totiž vím, že mají řadu jiných úkolů, a řešit vzdělávání v tom celkovém koláči priorit nemusí nutně být to hlavní sousto.

Moje předchozí zkušenost mi tady výrazně pomáhá. Proto jako jedni z mála na českém a slovenském trhu nabízíme kompletní portfolio kurzů, workshopů, inspirativních přednášek z oblasti tvrdých i měkkých dovedností – abychom zjednodušili práci manažerům tím, že jim pomůžeme uspokojit široké potřeby vzdělávání – na jednom místě.

Co vás osobně do firmy přivedlo?

Upřímně? Touha opět pracovat a tvořit v týmu. Být blíž IT prostředí, v němž jsem se dlouho pohybovala (8 let v HPE ČR) a kde mi bylo moc dobře. Poslední 2 roky jsem si naplno vyzkoušela roli lektora a drobného podnikatele. Pro mě je to „osamělá“ cesta. Jsem ráda, že jsem dostala tuto šanci. A jsem za ni vděčná.

Jak vnímáte současný stav vzdělávacího trhu a čím byste si přála ze své nové pozice a firmy přispět ke změně?

Díky okolnostem, o kterých se teď všude mluví, patří trh se vzděláváním k těm „zasaženým“. Lektoři přišli o velkou část příjmů, vzdělávací firmy bojují s neexistujícími či výrazně ztenčenými rozpočty na straně zákazníků. Všichni se snaží uživit, ušetřit, vydělat.

Roztrhl se pytel s podcasty, LinkedIn je plný tipů, článků a sebeprezentací. Nový fenomén Clubhouse začíná dominovat on-linu. Místo do kaváren chodíme do Clubhousu.

Rozumím tomu, všichni chceme být vidět, nabídnout, najít to pravé. Ale je těžké se v tom orientovat – co je realita, co je PR, co je kvalita a hloubka a co je populismus a prázdná schránka.  Osobně mám špatnou zkušenost, že PR a papír se nerovná skutečnosti a pravdě.

Dávám přednost odborníkům, kteří se specializují a mají i odžito, odpracováno. Stejně jako v jiných oborech, medicíně, právu, stavebnictví – větší kvalitu očekávám tam, kde je hlubší odbornost propojena s léty praxe. Doba Leonardů Da Vinci je pryč. I když někteří lektoři tak na mě působí – školí vše, jen si to nestihli vyzkoušet.

Ale abych nebyla nespravedlivá, trh se řídí pořád stejným pravidlem: poptávka vyvolává nabídku a naopak. Pokud zadavatelé vzdělávání hledají to nejlevnější řešení, tu nejjednodušší cestu, pak i tato poptávka musí být uspokojena. Jinými slovy, každé zboží má svého kupce. Někdy je to smutně úsměvné jako například požadavek jedné firmy, který zněl následovně: „Poptáváme školení asertivity, obchodních dovedností a řešení konfliktních situací pro zhruba 40 lidí a na 2 hodiny času celkem.“.

Věřím tomu, že našli kouzelníka, který je to vše za 2 hodiny zaručeně „naučil“. Takový přístup ale dlouhodobě vzdělávacímu trhu dle mého názoru škodí, kazí kvalitu, cenu, představu klientů o tom, co by měli vlastně očekávat.

Články v sérii

Aktuální

Všichni chceme být vidět, pro klienta je ale těžké se na trhu zorientovat. Chceme to změnit (1/2)

Aktuální

Všichni chceme být vidět, pro klienta je ale těžké se na trhu zorientovat. Chceme to změnit (2/2)