Stále štíhlejší firemní prostředí vyžaduje od zaměstnanců dělat více s méně zdroji. K tomu z firem odchází stále více zkušených profesionálů z poválečné generace do důchodu, ruší se střední vrstvy managementu a rozšiřuje se propast mezi experty a začátečníky. Výsledkem je nedostatek různorodých dovedností pro stále různorodější úkoly. Do popředí zájmu firem se proto dostávají koučovací programy, které mají pomoci tuto propast překlenout.
Než začnete koučink uplatňovat v praxi, ujasněte si, čeho chcete jeho prostřednictvím dosáhnout. Vycházejte také z rozdílných komunikačních preferencí jednotlivých generací zaměstnanců a stanovte základní pravidla pro frekvenci koučovacích setkání. Na základě těchto principů pak uplatňujte specifické taktiky:
Při výběru koučů nehleďte jen na technické dovednosti
Technická zdatnost je pouze polovina úspěchu. Kouč musí být také empatický, trpělivý, dobrý posluchač a učitel.
Prosazujte firemní standardy
Cílem koučovacího programu by nemělo být jen modelování toho, jak si koučové představují úspěch, ale také učit a prosazovat firemní hodnoty a politiku.
Nechápejte koučování jako práci navíc
Většina koučovacích programů selže proto, že koučové nemají dostatek času pro své svěřence.
Chápejte koučování jako obchodní vztah
Koučink vyžaduje investici z obou stran. Základem úspěšné spolupráce je plánování, dohoda na společném plánu, realizace plánu a měření výsledků.
Podporujte kouče
Řada úspěšných koučovacích programů koučuje i samotné kouče.
-kk-