Pracovníci HR potřebují umět dobře vyjednávat, aby dokázali přesvědčit vedení svých firem k investicím do lidských zdrojů. Stejně dobře potřebují umět vyjednávat s manažery jednotlivých oddělení a týmů, aby u nich dokázali prosadit efektivnější způsoby řízení lidí a mohli jim pomoci nástroji, které doposud nebyly ve firmě k dispozici. Chcete-li i vy být úspěšnými vyjednavači, držte se následujících postupů.
Zaměřte se na prvních pět minut
Začněte příjemně a pozitivně. Pokud chcete, aby pro vás diskuse dopadla dobře, přizpůsobte se hned na začátku emočnímu stavu a mluvě druhé strany. Když nezaujmete na začátku, bude vaše jednání ztráta času.
Začněte s vyššími požadavky, než potřebujete
Veškeré další jednání bude vycházet z toho, co řeknete na začátku. Nikdo jiný kromě vás neví, že požadujete více, než potřebujete. Druhá strana to může pouze předpokládat.
Předkládejte své argumenty jako první
Když budete mluvit jako první, další jednání se bude odvíjet právě od toho, co řeknete vy. Získáte tedy výhodu a pozici sebevědomého vyjednavače.
Ukažte své nadšení pro věc
Usmívejte se, abyste dali najevo svůj souhlas a spokojenost. Pokud se vám něco nelíbí, neskrývejte to. Ukažte, že vám na věci záleží a stojíte si za tím, co říkáte.
Dejte si kávu
Káva zklidní vaše emoce, a budete se tudíž méně pouštět do slovních střetů.
Zdůrazněte, že není příliš času
Čím více dokážete vzbudit dojem, že se určité věci již brzy změní směrem, kterým uvažujete vy, tím větší bude zájem druhé strany.
Předložte co nejvíce dat
Chcete-li o něčem přesvědčit, podložte to co největším počtem důkazů. V tomto případě vede kvantita nad kvalitou.
-kk-