6 kroků k práci, která nebude stát za prd

Práce stojí za prd! Tak se jmenovala přednáška bývalého personálního ředitele společnosti Google Laszla Bocka na letošní výroční konferenci největší světové profesní organizace manažerů lidských zdrojů Society for Human Resource Management (SHRM).

I lidé se skvělou prací podle něho zažívají špatné dny. A pak jsou tu samozřejmě lidé, kteří nemají skvělou práci. Co s tím mohou personalisté dělat? Napravit to.

Laszlo Bock řídil HR internetového gigantu Google v letech 2005–2016, tedy od doby, kdy měl 6 tisíc zaměstnanců, až do doby, kdy počet zaměstnanců stoupl na 76 tisíc. V současné době se věnuje poradenství. Pozice HR je podle něho klíčová v tom, že skutečně dokáže měnit svět práce k lepšímu.

Ilustrační snímek

Na konferenci shrnul následujících šest kroků, jak zajistit, aby vaši lidé byli spokojenější a produktivnější, bez potřeby větších investic v podobě času či peněz.

Rád bych vyvrátil mýtus, že dobrá firemní kultura je věcí jídla zdarma, sedacích pytlů, lávových lamp, kyvadlových autobusů a dokonce hromady peněz,“ řekl Laszlo Bock.

1. Práce potřebuje smysl

Pouze třetina lidí najde ve své práci smysl sama od sebe. Ostatním je třeba pomoci, aby mohli cítit totéž. Musíte zjistit, proč vaši lidé vykonávají svou práci a jaký smysl v ní vidí.

2. Potřebujete důvěru

Když budete věřit druhým, budou i oni věřit vám. Nabídněte více svobody ve výkonu práce a odmění se vám vyšší produktivitou a efektivitou. Řada pracovišť podle Bocka stále bojuje s tím, že manažeři nedostatečně sdílejí informace a nevěří podřízeným natolik, aby je nechali samostatně pracovat.

3. Neodmítejte lidi, kteří vás v něčem převyšují

Tradiční techniky pracovních pohovorů ztroskotávají na tom, že všichni máme tendenci vybírat lidi, kteří jsou nám co nejvíce podobní. Bock proto doporučuje zcela vynechat z pohovorů manažery a další lidi, s nimiž budou vybraní uchazeči osobně pracovat.

4. Odměňujte podle výkonu

Nejvýkonnější zaměstnanci jsou pro firmu mnohem větším přínosem než ti s průměrnými výkony. Rozdíl v platech nejlepších a průměrných se však ve většině firem pohybuje okolo 20 %, což je podle Bocka nedostatečné. Mělo by to být minimálně 50 %. Proces odměňování však musí být postaven na jasně definovaných měřítkách výkonu, do kterých nebudou zasahovat jiné faktory.

5. Usnadněte zapracování nováčků

V Googlu se ukázalo, že novým zaměstnancům trvá v průměru 9 měsíců, než dosáhnou plné produktivity. Ti, kteří to dokázali rychleji, se sami aktivně setkávali s více lidmi, kladli více otázek a také měli od samotného začátku k dispozici plně funkční vybavení. Ke zkrácení doby nutné k zapracování na 6 měsíců stačilo to, aby HR začalo rozesílat manažerům e-maily se zdůrazněním důležitosti častější komunikace s nováčky a žádostí o včasné zajištění počítačů a dalšího potřebného vybavení.

6. Pokračujte dál a dál

Veškeré své snahy opakujte, aby práce ve vaší organizaci mohla být lepší a lepší. Máte v zásadě dvě možnosti. Buď to každý den v práci nějak přežijete jako všichni ostatní, nebo můžete aktivně pracovat na tom, aby se situace zlepšila.

-kk-

Zdroj: Society for Human Resource Management - největší světová profesní organizace manažerů lidských zdrojů
Zobrazit přehled článků ze zdroje Society for Human Resource Management