Mileniálové: Kariéra ve vlnách, nikoli po žebříku

Mileniálové a kariéra: Vize 2020 (ManpowerGroup)

Mileniálové (lidé, kteří se narodili v letech 1980–1995 a jsou první generací vyrůstající ve světě online technologií, někdy také označovaní jako generace Y) se připravují na to, že jejich kariéra bude ultramaratonským během, který nezastaví věková hranice pro odchod do důchodu. Zároveň však předpokládají, že si cestou budou vybírat delší oddechové časy. Spíše než mít jedno zaměstnání na celý život přemýšlejí o svých kariérách jako o vlnách s měnícím se směrem, tempem a s pravidelnými přestávkami. Vyplývá to ze studie společnosti ManpowerGroup s názvem Mileniálové a kariéra: Vize 2020.

Při výběru toho, kde a jak budou pracovat, sledují mileniálové tři priority: peníze, jistotu a volný čas. Chtějí být odměňováni za své úsilí, mít v zaměstnání jistotu (kterou chápou odlišně než předchozí generace), a přitom stále mít volnost, aby mohli jednou za čas zastavit a dobít baterie. Chtějí také pracovat se skvělými lidmi, užívat si dobu strávenou v práci, a to s možností pracovat flexibilně a získávat nové dovednosti. Dávají přednost jistotě v zaměstnání a příležitostem, kde jsou nové výzvy a typy práce.

Na základě globálního průzkumu provedeného na vzorku 19 000 mileniálů z 25 zemí nabízí studie praktické rady, jak by měli zaměstnavatelé přehodnotit HR procesy při náboru, retenci a rozvoji zaměstnanců.

  • Mileniálové se připravují na to, že poběží kariérní ultramaraton. Více než polovina z nich očekává, že bude pracovat ještě potom, kdy dosáhnou věku 65 let. Dvacet sedm procent předpokládá, že bude pracovat ještě po sedmdesátce a 12 % říká, že bude patrně pracovat až do smrti. V Japonsku je to více než třetina.

  • Mileniálové pracují déle a tvrději než předchozí generace. Osmdesát čtyři procent mileniálů plánuje pracovní pauzu na dobu delší než 4 týdny. Ačkoli ženy nejčastěji plánují pauzu v zaměstnání za účelem péče o děti, starší příbuzné apod., delší volno za účelem odpočinku, je prioritou mužů i žen zhruba ve stejné míře.

  • Mileniálové vítají, když mají možnosti využívat alternativní způsoby práce. I když dnes téměř tři čtvrtiny mileniálů pracují na plný úvazek, více než polovina říká, že je otevřena novým způsobům práce v budoucnu, jako je práce na volné noze, v krátkodobém angažmá nebo s několika zaměstnáními zároveň. 34 % uvažuje o vlastním podnikání.

  • Mileniálové jsou ochotni investovat svůj čas a peníze do dalšího vzdělávání. Konkrétně to uvádí devadesát tři procent mileniálů. Zpráva zdůrazňuje pozitivní korelaci mezi úspěchem lidí v kariéře – být lépe vzdělán, lépe připraven na zaměstnání a lépe placen – a jejich „učenlivostí“ nebo zájmu se učit.

Většina zaměstnavatelů napříč ekonomikou tvrdí, že nemůže najít dostatek lidí s vhodným profilem. Je proto nevyhnutelné, aby zaměstnavatelé mnohem více naslouchali, co současná a budoucí generace na trhu práce hledá. Firmy musí být mnohem kreativnější a nemohou si jednoduše dovolit nebýt pro mileniály přitažlivými,“ řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká a Slovenská republika.

Mileniálové se chtějí posouvat, ale to nemusí nutně znamenat povýšení. Jsou zvyklí na rychlejší vývoj světa a chtějí rozmanitou kariéru, která rychleji postupuje vpřed. Jsou si vědomi toho, že musejí své dovednosti a schopnosti pravidelně zdokonalovat, aby zůstávali zaměstnatelnými po celý pracovní život. Dokonce věnují svůj čas i své peníze tomu, aby to dokázali. Zaměstnavatelé musí najít nové způsoby, jak zaměstnance tímto způsobem motivovat, jako např. zajistit každému osobní rozvoj v zaměstnání podle jeho představ a pomoci lidem získávat zkušenosti v organizaci. Důležité je si uvědomit, že to co funguje u mileniálů, funguje i u zbytku pracovní síly."

O výzkumu

ManpowerGroup provedla ve spolupráci s konzultační firmou Reputation Leaders kvantitativní globální studii 19 000 pracujících mileniálů a 1 500 náborových manažerů v 25 zemích. Mileniálové byly identifikováni jako ti, kteří se narodili v období mezi lety 1980–1996, tedy lidé ve věku 20–35 let. Práce v terénu probíhaly v období únor až duben 2016.

Jde o první z řady průzkumů ManpowerGroup v tomto roce, která je zaměřena na mileniály na trhu práce. Další zpráva se bude zabývat novými přístupy k řízení mileniálů.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace