Průzkum: Čeští zaměstnanci mají strach z podnikání

Ilustrační snímek

Rozjet vlastní byznys by se v tuzemsku zamlouvalo 56 % zaměstnanců. Od založení vlastní firmy je ale odrazuje riziko krachu, které považují za příliš vysoké.

Pokud by ovšem napomohly jiné okolnosti, například nečekaná výpověď v práci, téměř čtvrtina zaměstnaných by byla připravena do podnikání se pustit. Lidí, kteří opravdu vážně zvažují, že by opustili zaměstnavatele a vydali se na vlastní podnikatelskou dráhu, je v tuto chvíli v ČR pouze 15 %.

Vyplývá to ze výsledků nejnovějšího průzkumu Randstad Workmonitor.

Začít úspěšné podnikání něco stojí, a řeč zdaleka není jen o penězích. Kromě financí je potřeba obětovat i mnoho volného času a energie, nepolevit v náročných situacích, jít si za svým a hlavně nepropadat panice v případě, že vše hned neběží podle plánu. Podnikání přináší mnohem více svobody, ale také více zodpovědnosti,“ říká Hana Púllová, ředitelka personálně-poradenské společnosti Randstad.

Co Čechy nejvíce láká na podnikání?

Podle slov 29 % pracujících je to hlavně možnost získat více příležitostí. Každá mince má ale dvě strany a 70 % zaměstnanců je přesvědčeno, že díky globalizaci to mají teď menší podnikatelé s přežitím těžké. To z vlastní zkušenosti potvrdilo 32 % dotazovaných, kteří v průzkumu přiznali, že už vlastní firmu rozběhli, ale podnikání se jim moc nedařilo.

Řada lidí, kteří si podnikání vyzkoušeli na vlastní kůži, po čase dospěla k přesvědčení, že už jim nic nového nepřináší nebo je naopak příliš zatěžuje. Často jsou to lidé, kteří byli ve správný čas na správném místě a uspěli s určitým produktem, ale nyní už nemají motivaci nebo energii jej dále rozvíjet,“ potvrzuje Hana Púllová.

Podle ní většina z nich hodnotí etapu podnikání pozitivně a jako dobrou školu života. „Pro zaměstnavatele je člověk s takovou zkušeností rozhodně zajímavý a berou ji jako plus,“ dodává.

Vyhrává sázka na jistotu

Čeští zaměstnanci s myšlenkami na zahájení vlastního byznysu sice koketují často, nakonec se ale většina rozhodne držet zažitých jistot a zůstane u klasického zaměstnaneckého poměru.

Nejoblíbenějšími zaměstnavateli jsou v Česku rodinné firmy nebo podniky střední či menší velikosti, ve kterých upřednostňuje pracovat 62 % dotazovaných. Pro 38 % pak představují nejlepší možnou variantu velké nadnárodní společnosti.

V poslední době v ČR roste i obliba nově vznikajících společností, takzvaných startupů. Najít uplatnění v takovém podniku by se líbilo 39 % zaměstnanců. Pouze necelá čtvrtina zaměstnaných si ale myslí, že se v Česku startupy těší aktivní podpoře vlády a jen 34 % je přesvědčeno, že jsou v tuzemsku pro jejich založení dobré podmínky.

O průzkumu Randstad Workmonitor

Průzkum byl poprvé publikován v Nizozemsku v roce 2003, následovalo jeho uvedení v Německu a nyní již zahrnuje 34 zemí po celém světě. Pokrývá Evropu, Asii i Ameriku. Vychází čtyřikrát do roka a jeho výsledky odráží lokální i globální trendy v oblasti mobility.

Kromě mobility sleduje spokojenost zaměstnanců a jejich osobní motivaci. Součástí každého průzkumu je i sada tematických otázek, které zkoumají současné trendy. Výsledná data tak poskytují komplexní vhled do aktuální situace na trhu práce.

Kvantitativní studie je prováděna prostřednictvím on-line dotazníku u populace ve věku 18-65 let, pracující minimálně 24 hodin týdně v placeném zaměstnání (nezahrnuje osoby samostatně výdělečně činné).

Minimální velikost zkoumaného vzorku je 400 respondentů za každou zemi. Pro průzkum je využíván Survey Sampling International (SSI) panel. Dotazování pro tuto vlnu průzkumu proběhla v období leden - březen 2017.