Deset rad pro práci napříč generacemi

Pracovat s lidmi různých věkových kategorií – nebo je dokonce řídit – není tak nemožné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Článek shrnuje deset zjištění o konfliktu generací na pracovištích, která jsou výsledkem sedmileté studie amerického Centra pro kreativní vůdcovství.

- Všechny generace mají podobné hodnoty. Stále se mluví o rozdílech hodnot mladých a straších lidí. Ve skutečnosti jsou však jejich hodnoty podobné. Záleží jim především na rodině, integritě, úspěchu, lásce, schopnostech, spokojenosti, sebedůvěře, moudrosti, rovnováze a odpovědnosti.

- Každý chce respekt. Často slyšíme, že mladí zaměstnanci nemají úctu ke starším a výše postaveným nebo naopak. Respekt chce ale ve skutečnosti každý, jen si ho jinak představuje. Starší zaměstnanci vidí respekt tak, že by ostatní měli dávat váhu jejich myšlenkám a dělat, co jim radí. Mladší zase chtějí, aby jim okolí naslouchalo a dozvědělo se, že mají co říci.

- Důvěra je základ. Mladí i starší zaměstnanci mají přirozenou nedůvěru ve vedení firem. Všechny generace nejvíce důvěřují těm, s nimiž blízce spolupracují.

- Lidé chtějí spolehlivé a důvěryhodné vůdce. Na věku nadřízených zaměstnancům různých generací zas tolik nezáleží. Chtějí hlavně, aby byli důvěryhodní, naslouchali, nebyli krátkozrací a dokázali podpořit.

- Firemní politika je problém bez ohledu na věk. Každý, kdo ve firemní politické hře zaostává, ji nemá rád. I přesto však ví, že politické dovednosti jsou klíčové zejména ve vyšším managementu.

- Změny nemá rád nikdo. Obecně se tvrdí, že jsou to starší zaměstnanci, kteří odmítají změny. Ve skutečnosti změnám příliš nefandí ani mladí. Odpor ke změnám nesouvisí s věkem, ale s výhodami a nevýhodami, které by změny přinesly konkrétním lidem.

- Loajalita nezáleží na věku. Říká se, že mladí lidé nejsou loajální vůči firmám. V případě loajality ale nejde o věk, ale o kontext. Například lidé, kteří se blíží důchodovému věku, mají větší tendenci zůstat na jednom pracovním místě. Výše postavení zase pracují víc hodin než jejich podřízení.

- Mladé lidi si udržíte stejně dobře jako staré – pokud víte jak. Zaměstnanci všech generací chtějí možnost dále se ve firmě rozvíjet a učit, chtějí respekt a uznání, lepší kvalitu života a finanční ohodnocení.

- Každý se chce učit. Učení a rozvoj zmiňují zaměstnanci všech generací. Chtějí mít jistotou, že mají k výkonu své práce potřebná školení. Zajímá je také, jak se dostat na vyšší úroveň ve vůdcovských dovednostech, své odbornosti, řešení problémů, rozhodování, budování týmu a komunikaci obecně.

- Téměř každý chce kouče. Slyšíme, že mladí lidé s stále hlásí o zpětnou vazbu, zatímco starší nezajímá. Výzkum ale ukázal, že zdokonalovat se chtějí zástupci všech generací a rádi by měli své kouče.

-kk-

Zdroj: Center for Creative Leadership - oficiální stránky instituce Center for Creative Leadership (CCL®)
Zobrazit přehled článků ze zdroje Center for Creative Leadership