Moderní trendy v měření talentů: Psychologie a internet

INNERGY, s.r.o. Článek si můžete přečíst zdarma díky společnosti INNERGY, s.r.o.

Vytisknout

Při vyhodnocování talentů pro účely náboru nebo rozvoje zaměstnanců si musíte odpovědět na dvě klíčové otázky: co vyhodnocovat a jak vyhodnocovat. Touto úvahou začíná uznávaný odborník na psychometrické testování Tomas Chamorro-Premuzic – profesor organizační psychologie na University College London a nově jmenovaný výkonný ředitel společnosti Hogan Assessment Systems svůj článek na téma alternativních metod náboru na serveru Harvard Business Review.

Co vyhodnocovat?

Při hledání odpovědi na tuto otázku je třeba najít univerzální charakteristiky spojené nejen s určitým povoláním, ale také s požadavky na efektivního pracovníka bez ohledu na jeho roli v organizaci. Znamená to zaměřit se na tři dimenze zaměstnatelnosti a kariérního úspěchu, které vycházejí z psychologických vlastností jednotlivců.

1. Lidé, kteří jsou nejschopnější dělat danou práci. Toto hodnocení souvisí s IQ, přirozenou zvědavostí a schopností rozhodovat se.

2. Lidé, kteří jsou nejochotnější tvrdě pracovat. Toto hodnocení souvisí s motivací a ambicemi.

3. Lidé, s nimiž je nejpříjemnější pracovat. Toto hodnocení souvisí s emoční inteligencí a sociálními dovednostmi.

Jak vyhodnocovat?

V této oblasti se v posledních letech objevilo mnoho inovací, především v důsledku rozvoje digitálních technologií. Tomas Chamorro-Premuzic je přesvědčen, že za pozornost stojí následující tři trendy.

1. Behaviorální analýza

Vyhodnocování talentů v tomto případě probíhá prostřednictvím elektronického monitorování a měření každodenních aktivit zaměstnanců. Vznikají individuální, týmové i organizační diagnostiky. Je to ideální nástroj pro identifikaci interních talentů.

2. Web scraping

Tento anglický pojem označuje extrahování dat z webových stránek, které většinou probíhá strojově prostřednictvím algoritmů. Používá se k získávání dat o lidech na základě jejich aktivit na internetu, v poslední době především na sociálních sítích. S tímto postupem se pojí určité etické a právní otázky, v zásadě však firmy mohou stahovat vše, co je volně dostupné online.

3. Gamifikace

V souvislosti s náborem znamená gamifikace především vytváření osobnostních testů a testů IQ formou her či alespoň méně formální formou, než bylo doposud zvykem. Firmy nabízejí zdarma zábavné testy a jejich prostřednictvím získávají důležitá data o potenciálních zaměstnancích.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace