Reportáž: Jste připraveni „otočit svou loď"?

David Marquet hovoří ve své knize o tom, jak dokázal posádku ponorky Santa Fe přeměnit z nejhůře hodnocené na tu nejlepší. Nejen na tomto příběhu ukazuje agentura Motiv P, jak se dají dělat věci jinak a jak jako kapitán lodi otočit směr, motivovat posádku a vytvořit z ní skvěle fungující tým, který táhne za jeden provaz. 

Business Brunch Motiv P.

Co všechno můžeme dělat jinak? Jak jinak druhé vést a motivovat, když si už nevystačíme s tradičním managementem? Právě na to odpovídá doktor František Hroník, uznávaný odborník v oblasti lidských zdrojů, v rámci příjemného Business Brunche agentury Motiv P. Tématem těchto květnových setkání bylo právě: Jak to dělat jinak aneb Otočte svou loď. 

V komorním prostředí plzeňského Divadla Dialog začala diskuse o delegaci, motivaci a obecně vedení týmu zajímavým příběhem již zmíněného Davida Marqueta. Ten dokázal z nejhůře hodnocené flotily o 135 mužích na stometrovém prostoru ponorky udělat několikrát po sobě nejlépe hodnocenou posádku. Pod jeho vedením si najednou podřízení uvědomili, že nechtějí odcházet, že každý ví, co má dělat, a každý se může spolehnout nejen sám na sebe, ale i na kolegy. 

 „Jsi odměněný, pokud nejsi potrestaný," stojí v knize zmíněného lídra. 

A co všechno musí takový správný lídr splňovat? Musí umět lidi delegovat, znát výhody empowermentu, motivovat svůj tým, dát veškeré práci smysl, a v neposlední řadě být charismatický, což se asi jako jediné dá naučit stěží. 

Na problematiku práce v týmu nahlížel doktor Hroník z vícero úhlů pohledu. Do kontrastu Davida Marqueta, který dokázal ovlivnit skupinu pracovníků natolik, že byli nejlepší i po jeho odchodu z funkce, dal příklad významného manažera automobilového průmyslu Lee Iacoccu. Ten sice restrukturalizoval společnost Chrysler, po jeho odchodu se ale zas objevila v problémech. 

Pro správné fungování týmu je třeba vysoké míry autonomie členů, kteří potřebují vědět co, a hlavně JAK, dělat.

Když nedělám chyby, držím opatrnost," okomentoval doktor Hroník a pokračoval s doporučeními od Davida Marqueta.

Zde jsou některá vybraná: 

  • Vytvářejte lídry, nikoliv následovníky. 

  • Dívejte se za horizont a myslete od konce. 

  • Udělejte něco jinak, použijte jiný úhel pohledu (změna perspektivy). 

  • Nedovolte delegování směrem nahoru. 

  • Problémy řešte v místě vzniku a pravomoci přesouvejte tam, kde vznikají informace. 

  • Zapojte lidi, aby byli součástí řešení, nikoliv problému. 

  • Ihned oceňte, nic není samozřejmé. 

Přidán byl i další rozměr toho, že lze změnit přístup z Bosse na tzv. Unbosse, tedy změnit přístup z „moci nad" na „moc k", což spočívá v neformální autoritě, v objevu silných stránek jedince a jejich podpora. „Mohou být všichni lídři?" ozval se dotaz z publika. „Ano," odpověděl doktor Hroník. „Můžete být lídrem sám sobě," dodal. 

Kurz prokládala krátká praktická cvičení ve skupinkách, nechyběly ani ukázky z různých filmů a jejich přesah do tématu vedení a delegování, o čemž účastníci mohli vzájemně diskutovat, jak bylo libo.  

Došlo také na tolik probírané téma age managementu a problematiky nově nastupujících generací. Respektive na možné konflikty s těmi staršími.

Můžeme skutečně očekávat model toho, že se ve vedoucí funkci budou čím dál častěji objevovat mladší, a jejich podřízení budou značně starší," okomentoval doktor Hroník. 

Business Brunch s Motivem P vás nikdy nebude nudit, protože si každý účastník přijde na své. Na daný problém je totiž nahlíženo z mnoha úhlů pohledů, navíc vedoucí kurzu František Hroník je ochoten poradit, pomoct a diskutovat se všemi účastníky. 

Stejná akce se uskutečnila také v Hradci Králové, Ostravě, Brně, Praze a Bratislavě. V září a v říjnu letošního roku bude Motiv P pořádat Business Brunch na téma „Člověk pánem virtuální reality a dalších technologií“.