Libor Pyskatý, McDonald's: Cílem moderních technologií není odstranit lidský faktor

Rozhovor s Liborem Pyskatým, Learning & Development Managerem v McDonald's Czech Republic & Slovakia

Společnost McDonald's Czech Republic & Slovakia není třeba představovat. Jak ale ve společnosti, která má v Čechách a na Slovensku 10 500 zaměstnanců, probíhá zaškolování a následný rozvoj? Jak onboardingu napomáhá virtuální realita a podpůrné aplikace? O tom hovořil Tomáš Pospíchal, CPO společnosti IVITERA a.s., s Liborem Pyskatým, Learning & Development Managerem z McDonald's.

Libor Pyskatý a Tomáš Pospíchal

Kolik zaměstnanců má McDonald's v ČR a na Slovensku?

Dohromady je to asi 10 500. Přibližně 7 500 zaměstnanců je v Čechách a 3 000 na Slovensku. Je potřeba podotknout, že ne všichni jsou naši zaměstnanci, protože v Čechách většina restaurací patří našim franšízantům. Na Slovensku to jsou asi dvě třetiny.

Co máte v kompetenci v rámci learning and development?

Týká se to všeho, co probíhá se zaměstnancem od chvíle, kdy přijde do naší restaurace a prochází procesem tréninku. Když se budeme bavit o vyšších pozicích, tak je to systém rozvoje nejen zaměstnanců, ale právě i manažerů. Kromě natavení systému, který probíhá a trénuje se v restauracích, tak jsou to i interní workshopy a školení, které pořádáme pro různé skupiny zaměstnanců a manažerů přímo na centrále. A různé tréninkové konzultace, kdy se snažíme pomáhat restauracím v tom, jak systém správně nastavit, jak správně pracovat s rozvojem svých lidí. V neposlední řadě je mou prací vedení mého týmu.

V roce 2001 jsem jako student na letní brigádě pracoval v McDonald's v Mnichově a onboarding vypadal tak, že za 15 minut jsem absolvoval školení zázemí, za 10 minut kuchyň a do půl hodiny jsem už dělal své první cheeseburgery, jak probíhá tento proces v roce 2022?

U mě to bylo v roce 2008 podobné. Trénink probíhal tak, že jsem se trénoval sám. Prvním úkol bylo krájet rajčata, což jsem dělal samozřejmě špatně. Dnes už to musí být jiné. Pokud si chceme zaměstnance udržet a rozvíjet je, tak je potřeba se jim věnovat.

Podívejte se na celý rozhovor Tomáše Pospíchala s Liborem Pyskatým

Vaše dnešní vystoupení bylo z velké části věnované moderním technologiím. Co pro vás znamenají v čem vám pomáhají, jak je využíváte?

Určitě zvyšují atraktivitu a takový ten zážitek zaměstnance z jeho tréninku. Technologie také zvyšují efektivitu, čímž šetří náklady. Mohou zvyšovat efektivitu ve smyslu lepší zapamatovatelnosti informací. Vnímáme to jako nástroj, který pomáhá odbourat stres zaměstnanců, protože mají možnost si věci osahat, podívat se na ně a procvičit ještě před tím, než půjdou do reálného provozu, kde je často velký šrumec, je hodně stresu a není čas do detailu všechny věci vysvětlit. Toto třeba umožňuje virtuální realita (VR).

S čím se tedy váš zaměstnanec setká?

Těch nástrojů je hodně. Máme to zařízeno tak, aby si každý zaměstnanec mohl vybrat nástroj, který mu pro jeho trénink vyhovuje. Máme k dispozici textové materiály, příručky pro jednotlivá pracoviště, máme k dispozici trenéry, kteří vám přímo na místě vysvětlí, jak pracovat a tréninková videa. Tréninky se nachází právě i ve VR. Je to o tom, která cesta je pro daného člověka ta nejideálnější a nejefektivnější.

Aplikace a systémy, které využíváte, pocházejí z centrály, nebo je máte šanci ovlivnit ve vašem regionu?

Nějaké nástroje jsou povinné a jsou z centrály, jako je vzdělávací systém, který reportuje data o počtu proškolených zaměstnanců. Ale poté je hodně dalších systémů a technologií, které jsme tu vymysleli a vyvinuli. Což se týká třeba VR. Tu najde v McDonald's jen v ČR a na Slovensku. Ale jsme s ostatními zeměmi v kontaktu, naše technologie je zaujala a jednají s námi o možnosti bližší spolupráce.

Pro jaké účely VR využíváte?

To první, s čím jsme začali ve VR, je návštěva našich dodavatelů. Máte možnost se podívat, jak vypadá zpracování masa, ať už hovězího nebo kuřecího, výroba hranolek. Cílem bylo dostat naše dodavatele k našim zaměstnancům, tak aby každý zaměstnanec viděl, co vlastně dodáváme, protože o McDonald's koluje hodně fám o kvalitě jídla.

A to druhé, na co jsme se zaměřili ve VR, je samotný trénink zaměstnanců, onboardingový proces, to znamená možnost si projít celou restauraci a seznámit se se základními pravidly a s tím, co mě vlastně čeká na směnách. Poté to jsou lekce věnované konkrétním stanovištím, například lekce zaměřená na McCafé a výrobu kávy, nebo lekce zaměřená na pracovní postupy na grilu, včetně měření teploty masa atd.

Berete virtuální realitu jako plnohodnotnou náhradu onsite tréninku, nebo je to zatím doplněk, se kterým se učíte pracovat?

V tuto chvíli to není úplně stoprocentní plnohodnotná náhrada, ale zajistí velký kus práce. Ze strany manažera je potřeba jen jakési ujištění toho, zda vše zapadlo tak, jak mělo a případné dovysvětlení věcí a postupů.

Bavíme se o virtuálním prostředí, z naší zkušenosti jsou aplikace a VR využívány perfektním způsobem pro hard skills, jaké vidíte možnosti ve využití v oblasti soft skills?

Tam vidím velký potenciál. Je to věc, co mě láká a baví. Už teď máme takovou pilotní verzi konverzace s hostem, který stojí před virtuálním McCafé, máte možnost mu prodat kávu a pokud jste příjemní a dobře nabídnete, tak si od vás koupí i dort. V tom vidím budoucnost. To znamená soft skills jako je efektivní komunikace, řešení stížností, jak dávat feedback zaměstnancům, simulace reálných situací, do kterých nemusí být příjemné se dostávat, možnost procvičit si je a naučit se, jak reagovat.

Budete se zaměstnanci vůbec muset ještě mluvit fyzicky, nebo je budete trénovat jen virtuálně?

Pevně věřím, naopak doufám, že o co více věcí, které nám mohou pomoci zefektivnit procesy, přeneseme do VR, tak o to více času budeme mít, abychom s lidmi mluvili. Ale mluvili jinak. Aby to nebylo o tom, že s nimi budeme mluvit o vysvětlování procesu, ale mluvit o jejich rozvoji, o tom, co je motivuje v práci. To je to, co si slibuji od technologií. Cílem není odstranit lidský faktor, ale technologie se s lidmi musí vždy doplňovat.