Výhody a nevýhody vedení firmy ve dvou

Otázky pro Kláru Brachtlovou a Jana Vlčka, generální ředitele skupiny Nova

Jan Vlček a Klára Brachtlová vystoupili v rámci 11. ročníku konference Equal Pay Day, 27. března 2020. Tato legendární akce se letos věnovala tématu Role ženy v zodpovědném byznysu. Konference bude pokračovat Mentoringovým dnem 7. listopadu 2020. Pořádá ji již 11. rokem nezisková organizace Business & Professional Women CR, z.s.. Cílem Mentoringového dne je předání zkušeností, zvýšení znalostí i posílení sebevědomí žen  prostřednictvím mentoringu a aktivního networkingu. A TV NOVA vysílá hned 4 mentorky, aby předaly své zkušenosti jiným ženám. 

 

Klára Brachtlová, TV NOVA

Řídíte Novu v tandemu téměř rok. Jaké shledáváte ve vedení firmy dvěma generálními řediteli výhody?

Jan: Tou hlavní je bezpochyby zastupitelnost. Jsme schopni si rozdělit větší objem práce, takže se dá zvládat rychleji a zaměření každého z nás může jít víc do detailů. V současné situaci, kdy máme ustanovený krizový výbor, a chod televize jede v mimořádném modu, se to hodí dvojnásob.

Klára: Souhlasím a jen doplním, že nás považuji za dobré komplementy. Každý máme nějakou oblast talentů, kterým se věnujeme a dobře se doplňujeme. Nejsou tam žádné větší přesahy. Úkoly se dají zvládat lépe, když si je rozdělíme, máme expertízu a vzájemně si ji sdílíme. Myslím, že nás to oba obohacuje.

Co vaše povahové rysy, jak do sebe zapadají?

Jan: Já řeším věci rychle a pragmaticky. Klára víc zvažuje a přemýšlí, což je velice cenné v určitých situacích. Dobře se doplňujeme.
Klára: Ano, všechno zvážím zleva doprava. Honza je schopný se velice brzy zorientovat v situaci, pracovat v několik variantách, rychle a tvrdě se rozhodnout. Navzájem se respektujeme.

Jak dlouho vám trvalo, než jste se sehráli?

Jan: Dlouho ne. Než jsme se stali generálními řediteli, každý měl na starost velkou část firmy, a oba už jsme v tu dobu byli jednatelé.
Klára: Ten přechod byl jen plynulým posunem.

Jan Vlček, TV NOVA

Klára dříve zastávala funkci finanční ředitelky a Jan obchodního ředitele. Máte tak nadále rozdělené kompetence? Jak si dělíte další agendu?

Klára: Já tak nějak přirozeně inklinuji k vnitřnímu provozu firmy, zatímco Honza je obchodník tělem i duší. Ano, řídím dál finance, a také mám na starost techniku, IT, HR.
Honza: Já se soustředím ne venkovní aktivity firmy – obchod, marketing, PR, digitál. Rozhodování v oblasti programu, zpravodajství a výroby je společné.

Absolvujete jednání a porady oba?

Jan: To vyplývá přirozeně z toho, kde je fokus každého z nás. Některé porady vedeme separátně, jiné jsou naopak důležité pro oba.

Klára: Provozní porady oblastí, za které máme zodpovědnost, si vedeme sami. Pokud z těchto porad vzejdou nějaké strategičtější otázky, tak je pak sdílíme. V oblastech, ve kterých se překrýváme, fungujeme společně.

Máte definované situace, které spolu vždy konzultujete?

Jan: Ano, máme dohodnuté oblasti, které vždy řešíme spolu. Vedeme firmu ve dvou, a tak využíváme možnost druhého názoru. Někdy je dobré se ujistit, že jedeme korporátní strategií a všichni jsme na jedné lodi.

Klára: Klíčové oblasti firmy, jako je program a produkce, sdílíme a řídíme společně. Všechny zásadní firemní věci konzultujeme. Ať už jsou to rozhodnutí ve financování, nebo nějakého velkého dealu v oblasti salesu. Za tu dobu, co se známe, dokážeme rozlišit, která témata jsou kritická.

Nezdržuje vás reporting?

Klára: Myslím, že jsme flexibilní. Máme nastavený systém pravidelných catch-upů a up-datů, který se snažíme dodržovat. Ve chvíli, kdy cítíme, že se něco děje, tak si voláme. Neberu to jako zdržování. Ten druhý do toho vnese svůj pohled.
Jan: A už se mnohokrát stalo, že druhý pohled byl velmi užitečný. Stimulovalo to k diskuzi. Opatření, která se poté přijala, byla relevantnější.

Výhodou je, že se dobře znáte, na Nově jste předtím spolupracovali 8 let. Dokážete si představit, jak by to fungovalo, kdybyste se neznali?

Jan: Ten rozjezd by trval delší dobu, ale v dlouhodobém fungování bychom dospěli do stejného modu. Způsob, jakým spolupracujeme, je odrazem toho, jak je každý z nás nastavený.

Klára: Ano, dokážu si představit, že by ta souhra chvíli trvala, ale nic by to na fungování neměnilo.

Jsou situace, ve kterých se upřednostňuje mužská, nebo naopak ženská logika a energie. Pracujete s tím nějak?

Jan: Dlouhodobě si uvědomuji, že ženy v managementu mají někdy jiný přístup než muži. Snaží se důkladně zvážit to, nad čím muži mávnou rukou. Mají tendenci lépe vnímat měkké faktory, které v managementu jsou. Ale myslím, že logika je jenom jedna. Často kolem sebe vidím, že asertivní a drsnější přístup je sice rychlý a efektivní, ale v určité fázi může přestat fungovat. Pak se naopak ukáže, že posunout se o krok dál, vyžaduje softovější a vnímavější přístup, než je styl buldozeru.

Klára: Cíleně s tím nepracujeme vůbec. Vnímáme se jako osobnosti. Není to logika, ale spíš intuice a přístup k věci. Moc ráda pozoruji Honzu, a kolegy z managementu, jak mají obrovský tah na bránu a jsou nekompromisní. V okamžiku, kdy já o něčem přemýšlím, a zvažuji, jestli podniknout ještě další kroky, tak oni už jsou před bránou.

Jan: Dost často to ale nám mužům (s asertivnějším přístupem) dojde a vrátíme se zpátky. Někdy horká rozhodnutí nejsou ta nejlepší.

Jaká úskalí podle vás představuje vedení firmy dvěma řediteli?

Jan: Potřeba, zásadní věci konzultovat a koordinovat. Nenazýval bych to nevýhodou, ale nezbytností. V jakékoliv korporaci, nikdo nemůže dělat sólo rozhodnutí. Máme schvalovací procesy, které jsou do nějaké míry formalizované. Teoreticky by mohl být problém, kdybychom měli jiné názory na řízení firmy, ale to se v našem případě neděje. Žádné explicitní nevýhody mě nenapadají.

Klára: Myslím, že vedení firmy v tandemu je spíš velká výhoda. Co může déle trvat, je koordinace. Když se hraje o čas, tak to může být nevýhoda. Zejména v okamžiku, pokud bychom nebyli sladěni v názorech. K tomu zatím nedošlo. I kdyby se to stalo, pořád jsme tři jednatelé, společně se Štěpánem Peichlem, který je pro nás v jednatelském boardu důležitý. A kdyby na jednatelský úrovni ke shodě nedošlo, tak máme výhodu korporace, že můžeme jít o patro výš a zeptat se tam.

Připravila: Markéta Behinová, oddělení komunikace skupiny Nova

 

Business & Professional Women CR, z.s.  je veřejně prospěšná organizace, která sdružuje aktivní ženy, které chtějí dělat mnohem víc, než jen byznys. Organizace je součástí mezinárodní sítě BPW International, jež působí  již 90 let ve více než 100 zemích světa. Zakládající členkou organizace byla česká senátorka Františka Plamínková. V ČR tuto organizaci založila v roce 2010 Lenka Šťastná s vizí, že když se ženy spojí, dokážou neuvěřitelné věci. www.equalpayday.cz