Firemní kultura nejsou jen žvásty

To, že firma tvrdí, že má ušlechtilé poslání a hodnoty, ještě neznamená, že je to pravda. Lídři, kteří jsou skvělí v navrhování produktů nebo finančním řízení, mohou zapomínat na zaměstnance a celkovou lidskou stránku podnikání.

O hodnotách a talentech se snadno hezky mluví, může to však sklouzávat až do roviny, kdy se firemní kultura stává vágním pojmem a ztrácí skutečný smysl. Co tedy můžete udělat pro to, aby vaše pracoviště skutečně fungovala v duchu hodnot, které hlásáte?

Tomuto tématu se věnoval nedávný zajímavý lánek na serveru Harvard Business Review. Zakladatel úspěšného časopisu Fast Company a autor několika knih o leadershipu Bill Taylor v něm popsal pět „tvrdých“ otázek týkajících se „měkké“ stránky firemní kultury, které by si měli položit vedoucí představitelé všech firem.

1. Vychází vaše strategie řízení talentů z obchodní strategie firmy?

Firemní kultura není jen výběr určitých postupů v oblasti HR. Musí být založena na obchodních principech, které firmu odlišují od ostatních na trhu. Začíná jasným vymezením toho, co firma představuje, a proč by měla být úspěšná.

2. Věnujete svým lidem tolik pozornosti jako konkurenci?

Nejúspěšnější firmy uvažují jinak než ostatní, čímž se odlišují od konkurence. Zároveň se však také starají o své lidi více než ostatní. Pokud chcete být silnější v boji s konkurencí, musíte být skutečnější, autentičtější, lidštější.

3. Víte, co znamená být součástí vaší firmy?

Kultura má podporovat pocit sounáležitosti a společného odhodlání něco dělat, něco přinášet. Lídři firem s nejsilnějšími kulturami věnují mnoho času tomu, aby každodenním chováním ukazovali, co firma přináší.

4. Je vaše kultura postavena na nejen na výkonu, ale i na učení?

Lídři nejúspěšnějších firem se neustále učí. Hledají nové nápady, postupy a možnosti ve svém oboru. Totéž platí pro jejich zaměstnance.

5. Dokážete si zachovat nadšení pro změny a inovace, i když se nedaří?

Udržet vysokou energii a morálku zaměstnanců v době, kdy firma skvěle prosperuje, je poměrně snadné. Dlouhodobý úspěch si však v dnešní době žádá zkoušení nových věcí i přes riziko krátkodobých neúspěchů.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review