Microsoft představuje nejnovější výsledky průzkumu Work Trend Index a technologie, které zařídí, aby hybridní práce fungovala v náš prospěch

Společnost Microsoft uveřejnila výsledky každoročního průzkumu Work Trend Index, který pro letošní rok nese název „Doba velkých očekávání: Aby hybridní práce pracovala v náš prospěch“. Společnost představila také nové funkce pro Microsoft Teams, Microsoft 365, Surface Hub a Microsoft Viva, které posunou hybridní práci o kousek dál a reagují na nová očekávání zaměstnanců.

Microsoft

Po více než roce, kdy se hybridní práce stala součástí pracovního života, se mnoho společností ocitlo v dlouho očekávaném bodě zlomu, kdy hybridní práce není jen teoretická možnost, ale firmy s ní mají reálné zkušenosti. Jedna věc z výzkumu vyplývá jasně: lidé, kteří pracovali z domu na začátku roku 2020, nejsou ti stejní lidé jako dnes.

Uplynulé dva roky zanechaly trvalou stopu a zásadně změnily to, jak lidé definují roli práce ve svém životě. Výzvou, která stojí před každou organizací, je čelit novým velkým očekáváním zaměstnanců a zároveň být schopni dosáhnout kýžených obchodních výsledků v době, kdy čelíme řadě nepředvídatelných událostí a okolností.

Z letošního Work Trend Indexu, externí studie provedené mezi 31 000 lidmi v 31 zemích včetně České republiky spolu s analýzou bilionů signálů produktivity v Microsoft 365 a pracovních trendů na LinkedIn, vyplývá pět aktuálních trendů, které pomohou lídrům lépe se orientovat v současném neustále se měnícím prostředí:

1. Zaměstnancům se zásadně změnilo vnímání „co jim za to stojí“. Oproti období před pandemií upřednostňuje 42 % českých zaměstnanců zdraví a „well-being“ před prací, ve světě je to dokonce 53 %.

Microsoft

V návaznosti na to uvažuje 28 % zaměstnanců v České republice v následujícím roce o změně práce, z řad generace Z a mileniálů je to dokonce 38 %.

Microsoft

2. Manažeři jsou rozpolceni mezi očekáváním vedení a očekáváním zaměstnanců. Polovina vedoucích pracovníků tvrdí, že jejich společnost plánuje v následujícím roce úplný návrat do kanceláří. Podle 47 % manažerů v České republice není vedení jejich firmy v kontaktu se zaměstnanci.

Microsoft

3. 71 % českých manažerů říká, že nemají vliv ani zdroje, aby mohli prosazovat změny ve svých týmech.

Microsoft

4. Lídři musí vytvořit takovou kancelář, aby se vyplatilo do ní dojíždět. 32 % těch, co v Česku pracují hybridně, říká, že nejtěžší je pro ně správně vyhodnotit, kdy a proč mají přijít do kanceláře. Zároveň jen 22 % českých vedoucích pracovníků se se svými týmy jasně dohodlo na konkrétních pravidlech hybridní práce.

Microsoft

5. Flexibilní práce nemusí znamenat být neustále na příjmu. Od března 2020 se celosvětově týdenní doba schůzek přes Microsoft Teams průměrně zvýšila o 250 % a počet chatů na osobu a týden vzrostl o 27 %. A stále stoupá. Zatímco délka pracovního dne se zvýšila o 46 minut, práce po pracovní době a o víkendu vzrostla o 28 %, resp. 14 %.

6. Sociální kapitál se v hybridním světě tvoří jinak. Právě budování vztahů a užitečných kontaktů je podle 55 % vedoucích pracovníků v České republice největší výzvou pro zaměstnance pracující v hybridním režimu nebo zcela z domova.

Microsoft

7. Kvůli tomu již není možné pro znovuobnovení sociálního kapitálu spoléhat pouze na kancelář. Nadto dalších 21 % českých zaměstnanců pracujících v současné době hybridně dokonce zvažuje přejít v následujícím roce zcela na práci z domova. Ve světě je to dokonce 51 %.

Microsoft

„Zkušenosti a trvalé dopady posledních dvou let nelze vymazat, protože flexibilita a well-being se pro zaměstnance staly zcela zásadními předpoklady pro práci,“ říká Jared Spataro, viceprezident společnosti Microsoft pro moderní práci. „Když společnosti přijmou tato nová očekávání a přizpůsobí se jim, mohou lépe připravit své zaměstnance a svůj byznys na dlouhodobě udržitelný úspěch.“

Vyjmenovaných pět trendů potvrzuje i Klára Žižková, ředitelka lidských zdrojů Microsoft Česká republika a Slovensko: „Zaměstnanci oceňují extrémní flexibilitu – velkou svobodu v rozhodování, odkud a kdy budou pracovat. Významně se tak zvyšuje spokojenost s rovnováhou mezi prací a rodinným životem. Zároveň má většina zaměstnanců velkou chuť potkávat se pravidelně s kolegy v práci, doplnit si energii sociálním kontaktem, popovídat si, utužit vztahy, lépe se navzájem poznat.“

V době, kdy si společnost připomíná pět let od představení služby Teams, se na ni při hybridní práci spoléhá více než 270 milionů lidí. A aby hybridní práce vyhovovala všem, bude zapotřebí cílený leadership v oblasti toho jak, kdy a kde pracovat – a klíčovou roli v tom hrají technologie.

Microsoft proto představuje nové produktové inovace, jejichž cílem je zlepšit zkušenosti s hybridní prací.

  • Sdílené kanály Teams Connect, které budou k dispozici pro veřejnost na konci měsíce, umožňují spolupráci s lidmi uvnitř i vně organizace ze sdíleného pracovního prostoru.
  • Aplikace Teams představuje v náhledu nové rozvržení meetingů – Front Row, neboli první řadu – které navodí přirozenější dialog i v digitálním prostředí.
  • Nová řešení dotykových displejů pro Teams Rooms od společností Neat a Yealink jsou v procesu certifikace pro Teams Rooms se systémem Android. Tato zařízení kombinují zvuk, video, dotykový displej a výpočetní techniku v jednom – umožňují snadné nasazení a poskytují lepší zážitek ze spolupráce. Nová chytrá kamera Microsoft Surface Hub 2 s umělou inteligencí využívá technologii automatického rámování, která dynamicky upravuje videopřenos v aplikaci Teams a poskytuje vzdáleným členům týmu dynamický pohled na interakce v místnosti.
  • Funkce jazykového tlumočení v aplikaci Teams umožňuje tlumočit řečníka do jiného jazyka téměř v reálném čase. Organizátor schůzky může tlumočníky přidělit a vybrat až 16 kombinací zdrojového a cílového jazyka, zatímco účastníci uslyší až překlad.
  • Microsoft Whiteboard v Teams nabízí bohatou sadu nových funkcí, které oživují vizuální spolupráci, včetně kurzorů pro spolupráci, více než 50 nových šablon, kontextových reakcí
    a možnosti otevírat stávající tabule a spolupracovat s externími kolegy v rámci schůzek Teams.
  • Microsoft zavádí v poště aplikace Outlook komponenty Loop, které pomohou vylepšit brainstorming v hybridním prostředí. Umožní dokončování rozpracovaných položek a společně rozhodovat bez nutnosti přepínání kontextu nebo aplikací. V odpovědi na pozvánku na schůzku budou moct účastníci poznamenat, jestli se plánují připojit osobně nebo virtuálně.
  • Microsoft představuje ve spolupráci s některými z největších světových telekomunikačních operátorů novou nabídku v Microsoft Teams Phone nazvanou Operator Connect Mobile. Ta přiděluje unikátní mobilní telefonní číslo stolnímu počítači a mobilnímu zařízení, což umožňuje bezproblémový přesun hovorů mezi sítěmi a zařízeními bez přerušení.
  • Více než 1 800 nových zábavných 3D emotikonů dokáže vnést do zpráv hravost a dát jim další smysl. A díky volbě odstínu pleti mají uživatelé možnost vybrat si takový emotikon, který je nejlépe vystihuje.
  • Flexibilní způsob práce podporují dva PowerPoint nástroje – Cameo a nahrávací studio. Nyní se spojují dohromady a umožňují tak prezentovat živě pomocí aplikace PowerPoint Live v Teams, ať už se prezentující schůzky účastní živě nebo ne.
  • Ve veřejném náhledu se v aplikaci Microsoft Viva objevuje nová funkce nazvaná Inspirační knihovna, která je součástí aplikace Viva Insights v Teams. Knihovna je navržena tak, aby zaměstnancům, manažerům a vedoucím pracovníkům poskytovala snadný přístup ke zkušenostem a osvědčeným postupům ze špičkových zdrojů, jako jsou „Harvard Business Review“ a „Thrive“.

Nový průzkum Work Trend Index.