Vedete a rozvíjíte druhé? Vyzkoušejte kvadrantové grafy. Zamilujete si je

Jak říká Jonathan Reitz, vynikající executive master kouč, CEO a uznávaný autor, kvadrantové grafy jsou jediný nástroj, který při práci s lidmi budete potřebovat.

Pavla Pavlíková, INNERGY

Jak snadné je něco se naučit? A jaké to je, když chcete měnit druhé? Ve své profesi koučky a facilitátorky se často setkávám s otázkou, jak rozvíjet druhé, něco je naučit, vysvětlit jim, že je nutná změna. Jakou jednoduchou techniku či nástroj použít? Obvykle odpovídám, že bohužel žádná zázračná technika není, ale že můžeme společně zkusit najít něco, co by mohlo pomoci.

Takovou jednoduchou a srozumitelnou pomůckou je kvadrantový graf. Je to univerzální a užitečný nástroj, který má velké množství aplikací. V tomto a následujících článcích se s vámi o některé oblíbené kvadranty podělím.

Kvadranty považuji za úžasný nástroj, jednoduchý a s velmi širokým polem využití. Může poskytnout vhled do prakticky jakéhokoli problému. Pomáhá strukturovat a organizovat myšlení vaše nebo vašich lidí, takže dostanete jasný obraz o situaci a pomůže vám porozumět, kde se nacházíte a jaké máte možnosti se situací něco dělat.

Co k tomu potřebujete:

  • dvě osy
  • a dvě zásadní otázky nebo veličiny, které umístíte na osy.

Postupně si probereme různé kvadranty, využitelné při práci s lidmi. Dnes to bude první kvadrant, znázorňující proces učení dospělých. Je to základ pro všechny, kdo pracují s lidmi a mají v popisu práce je rozvíjet, posouvat, takže se hodí pro manažery, HR pracovníky, manažery zavádějící změny, ale i pro obchodníky, kteří chtějí naučit něco svoje zákazníky.

Na horizontální osu si vyneseme kompetenci člověka (ve smyslu dovednost či schopnost) a na vertikální osu uvědomění.

A máme tady 4 kvadranty, 4 stádia kompetence, od nevědomé nekompetence až po nevědomou kompetenci, kterými postupně procházíme při procesu učení:

fáze učení

Začínáme vlevo dole: Nevědomá nekompetence

Člověk v této fázi neví, že neumí. Představte si, když jste byli malí a měli jste malé autíčko, mysleli jste si, že umíte řídit opravdové auto, protože vám to přišlo stejné – má čtyři kola a volant. Tato fáze se vyznačuje sladkou nevědomostí, člověk je v pohodě, netuší, že se něco děje. Když chcete, aby se posunul, musíte mu nejdříve odhalit jeho slepou skvrnu. Tady pomáhá empatie a odvážná zpětná vazba, jejímž cílem je posunout člověka do další fáze, fáze vědomé nekompetence. O odvážné zpětné vazbě si přečtěte například tady:

Chcete, aby byla zpětná vazba k něčemu? Zapomeňte na sendvič!

Vlevo nahoře: Vědomá nekompetence

Přesunuli jsme se do stádia, kdy si člověk uvědomuje, že něco neumí. Když jsme začali první lekce v autoškole, zjistili jsme, že to opravdu není jednoduché. Tato fáze je spojená s nepříjemnými emocemi, nikdo z nás není šťastný, když se mu něco nedaří, a ještě to druzí vidí. Proto lidé v této fázi se snaží vzdorovat změně a potřebujete hodně trpělivosti, podpory a vysvětlování, proč se změnit.

Vpravo nahoře: Vědomá kompetence

Pak jsme skončili autoškolu, složili zkoušky a zvládali auto řídit. Jenom jsme se na to museli naprosto soustředit, věnovat plnou pozornost ovládání auta a připomínat si, co je potřeba udělat. Nebylo to úplně hladké. To jsme se dostali do fáze vědomé kompetence, kdy s každým dalším pokusem to bylo lepší. V této fázi pomáhají dvě věci – pravidelné procvičování (uvádí se, že minimálně 21x) a když upozorňujete na drobné pokroky a tím je potvrzujete a velmi opatrně dáváte korektivní zpětnou vazbu.

Více např. v článku Malými krůčky k velkým vítězstvím… aneb Snažte se přistihnout lidi, až si povedou dobře

Vpravo dole: Nevědomá kompetence

Poslední fází je to, kdy si neuvědomujeme, že něco umíme. V našem příkladu s autem to je to, když všechny úkony už děláte automaticky, nemusíte přemýšlet nad tím, jak nastartovat, co se spojkou, jakou rychlost zařadit, jak zapnout světla, kde je blinkr, stěrače. Přesunuli jsme se do fáze mistrovství, kdy to jde tak nějak samo.

 

Tímto procesem procházíme všichni, když se něco nového učíme. Stejně tak tím procházejí lidé z vašeho týmu. Proto neočekávejme, že se změní přes noc. Potřebují vaši podporu, aby si nové chování osvojili, nezastavili se v některé z fází a dostali se až do fáze, kdy už nad novým nemusí přemýšlet a jde to samo.

Tomuto a dalším kvadrantům využitelným v manažerské praxi se věnujeme na výcvicích koučování a workshopech manažerských dovedností. V příštím článku si představíme další zajímavý kvadrant – čtyři typy podpory.