„Kvalita a excelence jsou naše hlavní hodnoty,“ říká Liběna Chmelařová, Assessment Systems

Rozhovor s Liběnou Chmelařovou, Managing Partnerem v Assessment Systems International

Zatímco v předchozích letech byla cílem řady lidí hlavně kariéra, chtěli trávit co nejvíce času v práci, mladší generace to vidí zcela opačně. Klade se stále větší důraz na work life balance a na osobní pohodu. O tom, jak se dají tyto různé přístupy skloubit a jak se v dnešní době přehřátého trhu hledají noví kvalitní lídři, jsme hovořili s Liběnou Chmelařovou, Managing Partnerem v Assessment Systems International.

Liběna Chmelařová, Assessment Systems

Proč jste se rozhodla pracovat v Assessment Systems, co je vaše vnitřní motivace, čím vás zaujala právě tato služba, proč psychologie?

Začnu tím, že jsem vystudovaný psycholog, nikdy jsem ale nedělala ani klinickou, ani poradenskou psychologii. Hned po vysoké škole jsem šla do byznysu. Pak jsem působila asi 10 let v telekomunikacích v interním HR. Asi před 10 lety jsem se pracovně setkala s Rostislavem Benákem (zakladatelem Assessment Systems International: pozn. redakce). Tehdy nám dodával nějaký workshop. Už v té době jsem trošičku přemýšlela o tom jít do consultingu. A ten způsob, jak byl workshop veden, i jakou měl Rostislav reputaci u mých interních klientů, mě oslovil. Řekla jsem si, že jestli půjdu někdy do consultingu, tak bych chtěla do Assessment Systems.

Následně jsem pokračovala v O2, pak v jednom německém retailu. Když jsem pak chtěla odejít, objevil se inzerát do Assessment Systems, navíc to mám 7 minut pěšky z domova. Tak jsem prostě poslala CV a klaplo to.

Když pracujete v korporátu, práce se začne hodně opakovat. V interním HR navíc děláte spoustu nehezkých a nepříjemných věcí. Teď mám tu výhodu, že děláme jen hezké věci. Pomáháme totiž firmám vybrat ty nejlepší lidi. Když řeší nějaké problémy, my jim s tím pomáháme, ať už je to v leadershipu, v týmech, ať to jsou problémy řadových zaměstnanců, máme služby i pro ně a to je vše hrozně hezké. Kvalita a excelence je jedna z našich hodnot, to je to, co chceme dávat na trh. Náš tým je skvělý, co víc si přát.

Máte mnohaleté zkušenosti z velkých firem a HR. Dříve se manažeři chlubili, když mohli pracovat 12 a více hodin a trávit čas mimo domov na pracovních cestách. Dnes by se tomu mladá generace, která řeší zcela opačné věci, asi divila. Jakým způsobem se přizpůsobujete jednak produktově, jednak myšlením spektru klientů a jak to ovlivnil covid?

Covid přinesl velké téma digitalizace, vzdálené přístupy, řízení týmu na dálku, ale přesně s tím šlo ruku v ruce téma work life balance. Jak vybalancovat to, že můžu pracovat skoro nepřetržitě, protože pracuji doma a nemusím nikam chodit. Tomu my se věnujeme. Jak být efektivní jako lídr a manažer, jak řídit týmy na dálku, ale zároveň nebýt zbytečně ve stresu, umět si poradit.

Teď se naopak lidé vracejí do práce, situace je zase jiná. Předtím nechtěli pracovat z domova, teď se někomu nechce zpátky. Je to firma od firmy a člověk od člověka. Záleží také na tom, jaké má doma podmínky, jak se mu pracuje. Museli jsme v té době hodně přizpůsobit styl, jakým naše služby dodáváme. Protože někdy v březnu 2020 se vše zastavilo a i my řešili, že nemůžeme dělat prezenční assessment centra, nemůžeme školit. Naštěstí jsme měli diagnostiku a další věci, které se dělají online.

Podívejte se na celý rozhovor Michala Kankrlíka s Liběnou Chmelařovou

Pak jsme přišli s obrovským balíkem našich služeb Employee assistance, což bylo asi třetinou našeho revenue za ty poslední dva roky. Jde o podporu pro zaměstnance, kteří mohou zavolat na naši linku a dostane se jim podpory v oblasti psychologie, práva, financí a teď nově máme i sociální poradenství týkající se příspěvků, péče o seniory, o děti a podobně.

Tuto linku jsme vyšperkovali, vyladili do větší dokonalosti, aby opravdu odpovídala potřebám všech. I assessment centra jsme nakonec převedli do online. Pamatuji si, když jsme dělali první. Mysleli jsme si, že to snad ani nepůjde a ono to normálně funguje.

Vaše konference byla zaměřena na výchovu a práci s lídry, velké téma bylo, jak vybrat těch 20 procent lidí, kteří jsou zodpovědní za 80 procent výsledků dle dr. Hogana. Jakým způsobem to funguje v praxi?

Dr. Hogan zmínil, že pohovor s kandidátem nestačí, že to je prostě něco, co nemá pořádnou validitu. My proto používáme kombinaci různých metod, protože víme, že assessment a development centra mají tu největší validitu ve výběru. Zapojujeme do toho diagnostiku, zapojujeme do toho ideálně i nějaké hodnocení 360 stupňů zpětná vazba, aby zdrojů dat bylo co nejvíce. Poté se snažíme identifikovat, jaké má člověk silné stránky, co jsou ty potřeby a to poté komunikujeme do firem. Kombinací validních metod dosahujeme těch nejlepších výsledků. Naše zkušenost napovídá tomu, že tyto metody jsou správné.

Když jsem se ptal dr. Hogana, jaká je největší přidaná hodnota Assessment Systems, řekl, že jste firma, která pracuje s daty, že máte nejvíce dat z oboru na světě - na každou individuální pozici. Dokážete tak predikovat osobu, která uspěje a ukážete krizové faktory. Stává se vám, že firmy volí levnější řešení před tím vaším a pak se vrátí, že zvolili špatně?

Někdy se to stává. Firmy mívají limitovaný rozpočet. A podle rozpočtu se snažíme vybrat to, co bude to nejlepší ze všeho možného. Z diagnostiky vybereme tu část, která bude nejvhodnější. Když přijdou a řeknou, chceme assessment centrum, chceme diagnostiku, tak většinou ta diskuze o penězích není ano, ne, ale řeším nuance a slevy. S firmami spolupracujeme na dlouhodobé bázi. Firmy si pak objednávají další a další produkty.

Jak vnímáte atmosféru na trhu, kdy je na určité pozice dramatický nedostatek kandidátů? Jste schopni firmám pomoci v nadcházející generační obměně, kdy si firmy nebudou moci vybírat z velkého množství lidí, ale budou muset pracovat s rekvalifikacemi, budou muset pracovat s interními silami, dokáže na to odpovědět svými službami?

Určitě ano. Jedno z našich základních řešení jsou talentové programy, které jsme schopni jako puzzle poskládat z různých produktů. Záleží na tom, co firma preferuje. Ideální kombinace je, když se firma dívá do budoucnosti a vybírá své budoucí lídry a jednotlivé metody pro interní i externí kandidáty.

Jaký bude vývoj na trhu v horizontu roku, dvou?

Za poslední dobu vidím tlak na kvalitu lídrů, odhalování k rozvoji těch stávajících, protože noví kvalitní kandidáti nejsou. Lídři musí být schopni motivovat zaměstnance, udržet je, podpořit, aby neodcházeli, aby nebyli ve stresu víc, než je nezbytně nutné, aby nebyli zatěžováni soukromými věcmi, s kterými jim můžeme lehce pomoci nějakým podpůrným programem.

Máme jednoho klienta, obrovskou banku, a tam mají komplexní program na benefity, kde zaměstnance podporují úplně ve všem. Dávají jim mnohem více dovolené, mají od nás poradenskou linku a péče je rozsáhlá. Na jedné straně rozvoj lídru a pak i podpora zaměstnanců, tímto směrem bude vývoj pokračovat.

Na co se vy sama těšíte do budoucna? Je práce pro Assessment Systems ta, z které budete odcházet do důchodu nebo byste si chtěla splnit ještě nějaký sen?

Profesní sen asi nemám. Trochu mě zajímá oblast psychoterapie. Baví mě kombinace psychologie a byznysu. To bude možná mé finální stádium. Nějaká individuální poradenská činnost a zároveň i ta manažerská práce, protože mě to strašně baví. Baví mě, když mají lidé z práce radost, když u nás zůstávají. Když se ptáme na zpětnou vazbu a co zlepšit, tak se jim líbí náš skvělý tým, zároveň mají skvělé výsledky a přeji si, aby nám to tak vydrželo.